


REPORT ON THE BRITISH BROADCASTING CORORATION

The war-time machinery of the British Broadeasting Corporation
runs as follows:

There are five main divisions which cover all broadeasting
activity. [Each of these divisions is headed by a chief who is
responsible to the B.B.C.'s Joint Director-Generals, Sir Cecil
Graves and Mr. Robert Foot. The divisions and their executives
are as follows: Home Division, Sir Richard Maconachle; Programme
Division, B.E. Nicolls; News Division, A.P. Ryan; Overseas Division,
J.B. Clark; and European Division, I.A. Kirkpatrick.

HOME DIVISION

This department edits the E.B.C.'s newspaper and magazine
"The Radio Times" and "The Listener.m" It handles all school broad-
casts, lectures and "talks" by eminent personslities. For axample,
the Sundey night postseripts come under this categery. Sir Richard
Maconachie, the Division chief, works closely with Mr. Cyril Radeliffe,
Director-General of the Ministry of Informatlon, on all matters
in which National policy may be involwved.

0G DIVISION

Under this department comes all B.B.C. "fazture" programmes,
music of all descriptions from Symphony Orchestras to dance music,
concerts, variety shows, religious broadcasts, and the children's
hour.

NEWS DIVISION

This section, headed by Mr. A.P. Ryan, deals with news at home
and in the North American and Empire Services. Service communigues
are issued by the Army, Navy and Alr Foree, asnd the news generally
is subject to the same censorship by the Ministry of Information &5
is the Press. The B.B.C.'s news observers and war correspondents

come under Mr. Ryan's direction.



r

P

7

QVERSEAS DIVISION

The Overseas Division handles all brosdcasts abroad except
for those to Europe. They arrange programmes to the Empire, North
and South America, the African continent and the Near East. Mr.
J.B. Clark, the head of this department, keeps closely in touch with
many Government departments, such as the India Office, the Colonial,
Dominion and Foreign Office. This divlision slso handles thes
B.B.C.'s"Monitoring" service - the listening-in posts which pick
up, transeribe and condense foreign broadcasts and news. The
United States makes use of this valuable service.

EUROPEAN DIVISION

This division, under the leadership of I.A. Kirkpatrick of
the Foreign 0ffice, comes more under the direction of Political
Warfare than the B.B.C., although it is administered by the latter
for all purposas. All broadeasts to Burope, which includes
neutral countries, occupied territory and enemy territory, are
eontrolled by this department. Eirkpatrick is responsible on all
policy matters to the Political Warfare Executive, working eclosely
with the Forelgn 0ffice.

With the exceptlion of Kirkpatrick, the heads of the zbove
divisions are responsible on all matters of policy to the B.B.C.'s
Joint Director-Generals, Mr. Robert Foot and S5ir Cecil Graves.

The lstter are appointad by the Board of Governors, which is in
its turn'appainted by the King in Council. Mr. Brendan Bracken,
head of the Ministry of Information, answers for the B.B.C. in
the House of Commons. '

As well as directing B.B.C. policy, the Director-Generals
alsc control the management of the organization, conferring

regularly with the engineering, financial and administrative chiefs.



The Board of Governors, which meets weakly with the Directors-
General, 1s responsible under the Charter for the brond policy of
the B.B.C. - the Directors-General heving full executlve
responsibility and power for putting it into effect in all
fields of broadeasting. The Board is composed of: Sir Allan Powell,
Chairman; C.H.G. Millis, Vice-Chairman; Ledy Violet Honham Carter;
Captain Bir Ian Fraser; Mr. J.J. dallon; Mr. Arthur Mann; &and
" the Hon. Harold Nicolson.

The B.B.C. also has six Regional Directors who are stztioned
in Wales, Bcotland, Northern Ireland, the Midlands, Western England
and Northern England. Their Job is to prevent the B.EB.C.
from becoming too centralized and to keep the various depertments
interested in the provincial and sectional angle of broadeasting.
They also are responsible to the Directors-Gener=zl.

The B.B.C. has & number of outposts overseas, the most important
of which i1s its New York Office under Mr. Wellington, the North
American Director, who has the status of the Head of one of the
Divisions described in the first paragraph, and reports direct to the

‘Directors-General.



o miT RETT TS pPRTag
Sai | =

Liliy I g Nl g LIS
gttt e oo SO e

-— e



SECT1ON IT1:

TABLE OF COUTENTS.

The Longdon Fress

Oeneral Ontling ----e--ceec-oa- Pege 1
"The Timasg® @ ceesccene—a- . " 7
"Tha Telesroph  s-ecc--ecec-c--- " 15
“The Dally Bxpress" =--ce=---u- " 19
("The Lveninpg Standard § Sunday
Expresa")

"The Dally Nail" —-e-cmeceeaa- " "oy

(The Evening News & The Sunday
Diaspatch")

"Tha News Chronicle —-=-ce-=a- - " oog
P"The Eveninr Star")

"The Daily Herald" -—-eecee--ea- "=
("The People)

The Daily Sketeh ——-c---o-o —— n =g
{"The Sunday Oraphie, The Sunday
Chronicle ¢ Ths Sunday Times")

e Dally Mirror" --c---oc-een nogm
("The Sunday Pictorial"}

"lews of the Uorld" ecceccccaea "y

"Reynolds ewa" «ce-ecccccc-ea 0oar

"he Obgserver”  eeca-e-w-- e "oan

he Mmmechester Cuardian" ----- R SEp

Sumrary R e R, "oEa
Tha Provinclal Presaa

Jeneral Outline -—-—-—--eemceeea- i ER.50

Allied lNawapapers —-—--—--—w--- " Eg

Westmnater Oroup —===--c=----s LR |

Tortheliffe Gromp =-----cceeaa Hogx

Marmavorth Oroup =-s--eec-aa- gy

Provinelal Papers Ltd «eececces " g5




Southern MNewapapoers Ltd =-=e- == Paga A
Storey Oroup cccccaam-- ———— N
D.C, Thomas & Co,, Ltd, =sese=s -
Georpge Outram & 0o, =—=ec=coo- = N
"The Glaspgow Herald" ea-—----o L]
"The Yorkshirs Post" —eec—ice-- - M
Urhe Birmingham POSt" =-mecscoaa -
"he Scotman® —-caseceoeani mana W

"The Liverpool Deily Poat" —-anmae
"ihe Belfust News-Letter" —cceee-
"Horthern Whig & Belfast Post" --

"Tpish Dally Talﬂ"ruph“ S
("Belfost Telegraph")

"Irish Hows & Delfnst Horthern

Mawal B T T T — o -

"Suzses Dafly Hews" —cecaeoiinae
("Evening Arguas®)

"Weatern Dally Mail » Pristel
Firs F"I""; _________ -

"East Anglian Daily Times" —---e-

("Zvening Stap ! Daily Herald™)

"Leamington Spa Korning News" —wme

YEnatern Dnily Press" —cemeee—. =
i“..r.::thrn Evening News")

"Hottingham Cuardipn —-eceeeee ——
("Mottingham Evening Poat")

Frovinelal Eveninp papers ——-—a--

76

T

BO
a0

Bo

BE-03



REFORT ON THE BRITISH FRESS 1.

"SECTION 1: THE LOMDOM PRESS.

A study of the British Press is primerily e study of tha
London press. To evaluate tﬁu latter's power and influence
it is essentisl to understand that London papers, unlike
newspapers published in key cities in the United dtates, are
not locel in elreulation but are distributed and read through-
out the nation.

Exeluding purely commarcial, financial and sporting
Journels, thers are twenty-one general newspepera published in
London consisting of elght morning papers, three evening papers
and ten Sunday papers. Their combined circulstion reaches
nearly thirty milllon, which comprises saventy-five percent of
the totel ciroulation of all genersl papers published through-
out the British Islaes.

The remalning twenty-rive percent is provided by the
provineial press with m comblned cilroulation of approximately
nine million, nearly half of which is made up of papers controlled
by Lord Kemsley and Lord Rothermere, both of whom are directors of
London papers. With a few exceptions, such ms '"The Manchestar
Guardian' the provincial press is entirely locel in charascter.
¥or example, there are thirty-seven general morning papers pub-
lished outside of London in England, Scotland, Wales and Ireland;
the combised eirculation of all of them does not exceed the two
and & half million eirculation of London's 'Daily Express'.

The London press, therefore, is in reality the national press.
This means that the average London paper has a circulation far
in excess of the average American paper. An Intereasting result

*The provinoial press is dealt with in Section 2,
which starts on page 55.



- -

has been that monthly or weekly periodicals have never been able
to gain the same foothold in Britaln as they have in the United
States; in Amarlica magazines supply advertisers with thelr only
national vehicle, whereas here the dally press provides an
unsurpassable medium. For this reason the British newspaper
field has remained clear of outside political competition on a
national scale, which has added te the already conslderable
atature of the press proprietors.

These proprletors are few 1ln number. HKoat of them own
two or three papers; soms of them, as many as ten or fifteen.
The sntire London or national press with its thirty million
eirculation and over hall the provinclal presa with its nine
million eirculation are controled by less than a dozen men.
These men are known in Englend as the press lords. They are:
Lord Camrose, Lord Beaverbrook, Lord Rothermere, Lord Southwood,
Lord Kemsley, Lord Astor, Major Astor, M.P., Mr. Laurence Cadbury,
and the sons of the late Sir Emsley Carr.

Some of these men own their papers outright, othera are
ghief shareholders, still others are directors of companies
wlth controlling interesta. All have scguired thelr holdings
within the last thirty-five years. Camrose, Beaverbrook, South=-
wood, and Kemaley are self-made men. Rothermere, Cadbury and
the Carr sons inherited their interesats from thelr fathers, who
were self-made men. The Astors were born rich.

All of these men llve and work in London where they are
in close touch with the politics of the day. This i1s an
assentianl factor in underatending the Britlsh Fress for not
only do the majorlty take an active intereat in current affalras
but play a part as well. All but thres are Members of
Parlisment or in the House of Lords. Under the British
system men who have distinguished themselves in any fleld of

endeavor from business to sclence are ralsed to the peerage;



-3 =
in this way, the nation benefits from the experience of its
most able citlizens, and men of widely different intereats have
the opportunity of expressing their views and bringing an
influence to bear on the events of the day. As members of thilas
group, therefore, the press lords are part of the machinery
instrumental in running the country.

It is important to understand these facta as no
comparable situation exists In the United States, It 1s
as though eighty per cent of the omners of the Amerlcan
newspapers lived in Washington, were members of Congresas,
and were on intimate terms with Cablnet officlals end members
of the opposition.

It 1s perhaps for this reason that the British prop=-
rietors axerclse a more direct control over thelr newspapsrs
than the average American proprietor. Most American papars
employ 'political columista' such as Dorothy Thompson,
Westbrook Pegler, Walter Lippman or Raymond Clapper to
interpret political eventa for them. Here in England the
'political columnist' 1s unknown. The proprietors Jealously
guard that privilege and for the most part expresslona of
opinion on government polliey are limited to the editorlal columns.

0n the whole the press lords are Car batter Informed on the sov-
ormant's indide workings than elther Aperican proprietors
or American columnists. Dus to the enormous circulations
they control they hold positions of great esteem. They meot
cabinet ministera on equal terms and have the advantage of
being friendly with the opposition as well, Members of the
Government find it expedlent to keep the newapaper owners
well informed and often take them into thelir confldence in
the hope of gaining their support. For this reason the

British press has somotimes been accused of being censored.



=

There is no officlal cenabrahip but the fact that the
majority of proprietors, by membership in the House of Lords,
are part of the Oovernment machinery enpages them with s feeling
of responsibility. If, on occnsion they are convinced certaein
publicity 1s detrimental to the national iInterest they will
'play news down', It 1s extremely rare that news i1s entirely
suppressed, the Simpson=Windsor case being & unigue example.
Even in war time expresasion of opinion is still fres, the
Government belng open to severe criticlsm.

In apite of tha fact that official persuasion 1s used on
the proprieters, in peace time it has never yet resulted in
keeping the variocus papers uniform in their opinion. What one
proprietor might consider harmful to publiec opinion andther
proprietor often feels highly beneficial. For example, on
examining the pest record of four newspapera - two "claas"
pepers and two "populer pepera", all classiflied es "Conaervative™,
you will find that when "The Timea" pralaed Chamberlain for the
Wunich Agreement, the "Telegraph" bitterly attacked himj dhen
the "Daily Mall" supported Francé's rebellion the "Daily
Express" extolled the defenders of MNedrld: when the "Telegraph"
galled for Collective Security at the time of the Abysainilan
erisis the "Express" favored 'aplendid isolation'.

In enalysing the London papera thay fall into slaven
ownerships. The ownera of the eight morning papers also
own the three evening papers and seven of the Sunday papers.
They reach widely assorted audiences and are of varying political
creeds. I have not listed"The Bally Worker", the Communiat Farly
paper with a cireulation of 100,000, es it is so largely
propagganda it cannot be described as a general newspaper in

the accurate meaning of the word.



=5=

CLAS3 FAFLERS

The Times: Conservative

The Dally Telegraph: Conasrvative
POPULAR DATLIES

The Dally Express: Conservatlve Associate Papers: The Evenlng
S5tendard and the Sunday Expreas

The Dally Mail: Conservative hsscclate Papers: The Evenling
News and The Sunday Dispatch

The Dally Herald: Socialist Paper published by same company:
Tha People (& Sunday paper)

The News Chronlecle: Liberal fssociate Papers: The Evening
Star

TABLOID OR FICTURE PAPERS

The Dally Mirror: Radical Associate Papers: The Sunday
Pictorial
The Dally Sketch: Conservatlve Asscclate Fapers: The Sunday

Graphic,The Sundey Chronlcle
and the Sundey Times.

SUNDAY PAPERS NOT ASSOCIATED WITH ANY OTHER PAPERS

Hews of the World: Non-Folltlcal
Reynold's Newa : Sociallast
The Observer t Conservative

In elassifying the verious papers as Conservative, Liberal,
and Soclaelist, it is Iimportant to point out that these terma
would not convey an mccurate meaning to the average Amerlcan.
The only two strong parties in England are the Conservatives,
favoring private enterprise, end the Soclaliats, favoring State
ownership. There is nothing in-betwean. The Liberals, who
wlelded greet influence in the 19th centwry as a forece in
favor of economle freedom, have been swallowed up to a great
extent by both parties, and today have no clear-cut platform.
Therefore on the whole if English papers do not fit into a
socialist category they fell inevitably into a conservative

one, Dut thess papers represant varving degrees of conservetivlism.



- 6§ =

Some have moved sharply leftwards since the war began. For
example strange things have happened to "The Times". Today it is
far more a "New Deal" paper than a Tory one. "The Dally Expresa"
is also flirting with "New Deal" principles and if Captain David
Astor's plans for the "Observer" are carried out another Conserva-
tive paper will be brought inte the Leftist Camp. "The Daily
Mail" although still Right Wing is by ;u means dle-hard in its
views and the radical "Daily Mirror" will undoubtedly line up
behind Left leadsrship.

Instead of the above listing therefore, you will find that
of the two clasa papers one is Leftist and one Right; of the four
popular ddaillies with thelr assoclates tagging along one 1i Left,
two Leftist; of the two plctorial papers one 1s Leftlst and one
Right; of the three remalning Sunday papers one i1s non-polltical,
one Left and one gazing wistfully after. These changes are
atartling ones and if the press has the influence 1t is reputed
to have many sweeping changes will take place after the war.

In the following review the elght morning papers and their
associates have been listed under the heading "Ownership",
"Influence", "Pre-War Policy" and "Present and Future Polley".
The remalning three Sunday papers are dealt with separately.

Altogather eleven individual controls are discussed, which

covers the whole of the national press.

% 4 8 % & 8



WPHE TIMES"

CIRCULATION 1939: 204,491
CIRCULATION 1043 158,656

QWNERSHIP

"The Times" is controlled by The Times Publishing Company
Ltd., of which the chief stock-holder is Major the Hon, John J.
Astor. Major Astor 1s a brother-in-law of Lady Astor, whose
husband, Lord Astor owns the "Sunday Observer".

Major Astor purchased his shares in "The Times" from
Lord Northeliffe's estate upon the latter's death in 1918,
Lord Mortheliffe had been the chief proprietor since 1908. He
had bought his shares from the famous Walter family whose ancestors
had founded "The T™mes" in 1785, and the only other large share-
holder besides himself had been Sir John Ellerman.

When Major Astor bought up Lord Northeliffe's holdings,
however, members of the Walter family re-acquired an interest
by purchasing Ellerman's shares.

The Times Holding Company Ltd., was subseguently formed
for the purpose of establishing Jjoint ownership of the Astor
and Walter holdings. It has a capital of £580,000 divided
into 10,000 Ordinary A and B shares eand 570,000 Preference
shares, Major Astor owns the 9,000 B Ordinary Shares and 513,000
Preference shares, The 1,000 A Ordinary shares and 57,000 Pre-
ference shares are in the name of Mr.John Walter, The whole
of the voting rights are vested Iin the B OUrdinariea, except in
the event of the sale of the paper or the liquidation of the company
omning it. The A shares then have nine votes each which glves
them equal voting rights with the others.
#A11 cireulation figures unless otherwise specified, are given for
the first six months of 1939 (the last pre-war flgures) and for
the first six months of 1942 (the last war figurea). The '42

figures are controlled, due to the rationing of paper and thersfore
should not be judged as Indlcating the normal publie demand.



- B =
However there are strict reatrictions on the sala of the

Ordinary shares. "The Times" cannot be bought for cash alone.
With a view to preserving the high s tanding of the paper,

A trust agreement has been drawn up by which the ordinary shares
cannot be transferred unless the purchaser ia approved by a
committee conslsting of the Speaker of the House of Commons, the
Governor of the Bank of England, Warden of All Souls College,
Oxford, the Master of the Rolls, the Lord Chief Justice and the

Headmaster of Eton College, These trustees have absolute discretion

in saying whether any rroposed transferee im a proper peraon to
hold shares and "are expected to have ragard to the importance
of (a) maintaining the best conditions and political independare
ef "The Times" newapaper, and (b) elininating as far as reasonably
posaible questicns of ﬁ;rnonnl ambition or personal prorfit".
INFLUENCE.

"The Timea" nostaﬁEES;:;:: instead of a penny. It has
less eirculation and more influence than any cother national paper.
To arpreciate this influence one must understand something
of the history and tradition which lies behind it. "The Tireg"
haa exlsted for over a hundred and fifty years and during that
time has had only six omners (four of whom were in the same
family) and eight editors.

The paper was founded by John Walter on January lst, 1785,
The French revolution was brewing and a new wave of democratic
thought was spreading over Europe. Walter was aman of quick
intellligence and robust spirit who enjoyed the somewhat precarious
sport of attacking the authorities of the day. He paid for his
eritlclsms not only by costly fines but by several sojourns to
Newgate prison. One of these offences consisted of an attack
on the Frince of Wales of the time and other royal princes who,
he claimed, had by thelr misconduct incurred the just dis-

approbation of George the III.



0

This first Walter set the independent spirit of "The Timea"
During the following hundred and twenty=-five years 1t has been
handed down from Walter father to Walter son. Under two great
editors in the nineteenth century, Thomas Barnes (1817 - 1841)
and John Delaine (1841-1877) the paper established itsell almost
as a fourth estate of the realm. On one cccasion it aven
dictuted to the Duke of Wellington on what terms 1t would support
a ministry he was trying to form. It was during this same
perlod that 1t won for itself the nickname "The Thunderer", This
was due to Barne's assistant, a Young man named Captain Edward
S8firling, who selzed the opportunity of writingg the leaders
during his chief's 1llness. BHis expleosive style caused Thomas
Carlyle to say:" .....vees.. he more than any other man was "The
Times", and thundered through it to the shaking of the spheres.,”
From then on "The Thunderer" atuck,

By 1850 "The Times" relgned unchallaenged over all its
competitors. All other London dailies combined had less than
half its cireulation. This had risen from 5,000 in the year of
Waterloo to around 40,000, and the brilliant reporting of
the Crimean War by Russell, added s furthap 10,000 readers
within three years.

Kuch of "The Ti es" ascendency was due to its excellent
intelligence service, 1In the nineteenth century "communications"
were not easy; Iinformation could not be got by telephone or redio
but had to be gathered from personal convarautiory. Connections
with influentisl people were of paramount importance. "The Times"
staff excelled at hoth securing and Interpreting news and the
Publie was often better informed of the Government's activities
than members of parlisment., In 1878 one of its forelgn corres-
pondents, a man numed de Blowitz, secured a Bocoop by publishing
the text of the Berling Treuty on the very day 1t was signed.

It wae not only in politiecsl matters that "The Times" excelled.

It took great pains with all other departments as well, TIta

= — e ——



10 -
financlal news was done by experts and it was the only paper
whose law reports were recognised by the Courts us suthentic
being prepared by skilled barrister reporters. Letters to

"The Times" became such an important institution, many men of
influence considered this method of airing thelr views aas
satisfactory as pronouneing them in Parlisment.

On the business side, finanelal changes which helped "The
Times" reach its pinnecle in the nineteenth century, was the
Reform Act of 1832 which, until that date, had deliberately kept
up the price of newspapers to prevent "radical propaganda",

Four years later a reduction of taxation enabled "The Times" to
reduce its price from 7d to 5d; in 1855 the sbolition of the
hated newspaper duty brought it down to 4d. In 1861 "The Times"
eould be bought for 3d; in 1908 Northel iffe reduced it to 2d4. at
which price it remalned until 1941, when dus to war conditions it

wes again ralsed to 3d.

R R R R

"The Times" still maintains its great prestige. On u
census taken a few years ago it wes found that subscriptions to
the paper were teken almost exclusively by pecple of the upper
and middle classes: 4in more than half the families the chierf
earner had an income of over 5000 dollars & year.

Its influence is based largely on the fact that it stands
Tfirst in the reliabllity and thoroughness of its news coverage.
The staff is not as highly paid as those of the popular papers
because the privilege of working for "The Times"™ is considered
important enough to outwelgh financisl considerations. Most
"Times" correspondents are university graduates, many of whom
have obtained the highest scholastic honours. The editoriuls
ara of a high literary standard and articles on military metters
and speciel political problems are written by experts.

Forelgn news la treated with the utmost care. In peuce

time, "Times" dispatches are more informative and lengthy than



L B
those of any other paper. When messages are recelved Crom
abroad they are sent to the foreign news editor where they are
multiplicated and circulated to all who have an interest in the
partieular subject such as leader writera and foreign sub-editors.
Every fact and place name is carefully checked, and great
attention 1s pald to keeping reports fair and impartial. Soma-
times the messages have to be shortensd but as few changes as
possible are made, Headlines are designed to suggest as
accurately as possible the pith of the message and maps are pre-
pared whenever they can make the meaning ol earer.

This thoroughness and scrupulous care has been peramount in
maintaining "The Times" high reputation. For government officlals
and people seriously interested in domestiec and Torelgn affairs
the reading of it has become & necessary part of keeping well
informed. Eut not only is it an essential part of British
pelitical life; it 1s resd regularly by forelgn offlices and
chanceries all over Europe. For instance, & complete file is
always kept in this Embasay.

The very fact that "The Times" is studied by such an import-
ant audience gives it grester influence and autheority then any
other one paper in the world.

PRE-WAR POLICY.

"The Times" ls the only one of the eight morning papers whose
policy is dictated by its editor rather then its T'inanocial con-
troller. For the past twenty years its propristor, Major Astor,
has been satisfied with the prestige of ownership, and asks
little more than to out an important Iigure at press luncheona.
The policy of the paper was left to Geoffrey Dawson until he
resigned the editorship in 1941; at present it is held by the
suceeding editor, Barrington Ward.

The pre-war poliey of "The Times" was therefore Geoffray
Dewson's personal poliey. Under his directorship "The Times"



'

- 10 =
continued as an Independent Conservative paper which 1t had
been for meny years, and until 1936 was fully in favor of the
League of Nations. It supported the National Government in
the General Election of '35, in which adherence to collective
sacurity was a major issue, That same year relations beatween
Italy and Abysainia reached s crisls. After several trips to
Faris, S5ir Samuel Hoare, the Foreign Secretary, submitted to a
startled House of Commons the famous Hoare-Laval plan which
proposed the clar\rlng up of Abyassinia in direct contradiction to the
Leaague  inclpals which t he Government had proeclaimed only a
few months 1a£§}. "The Times" rose up in great moral indignation
and the Telegraph followed sult. The proposals were abandoned,
Hoare resigned, Eden succeeded him and sanctions were declared
againat Itd y. This is, all sanctlons except oll sanctions.

It is important to point out that the General Election
had supported collective securlty as a method of avolding war;
when 1t was reslised thut oll s anctions would, on the contrary,
provoke a confllet for which Britaln was not prepared, many
League supporters turned against collective securlty in faver of
the old system of power politica; that is, of abandoning aset
rules of internstional bahaviour in favor of playing one natlon
off agoinst eanother with seperste alliances and treeties.

Heville Chamberlain was one of these men, With such power-
ful Buropean natlons ew Germany and Italy ocutside the League he
did not believe the latter was an instrument capable of ascurlng
peaca, To prevent war he was convinced 1t was both necessary
and possible to establish a four-power pact between Eritain,
France, Italy and Germany, as the dominent forces in Burope, He
tried to placate the agsressors one of the irst steps Poward which
which was recognition of Frenco's Uovernment. He sincerely
beliaved that a mutual understand could be resched which would
result in a lasting peance. His pollicy became known as a
poliey of appeasement,

Geoffrey Dawson sharsd Chamberlain's views. He waa



- 13 -
influenced to some extent by the late Lord Lothian, a staunch
Chamberlain supporter, and through Lothian's friendship with
Lady Astor, often spent weekends at the Astor Estate, Clivenden.
Chamberlain and Lord Halifax were also frequent guests and thus
the catch-phrase "the Clivenden set" became & national catchword.
It ie essential to point out, however, that it was not Lady Astor's
influence through her brother-in-laew, Major Astor, that controlled
"The Times"™ poliey, but Geoffrey Dawson's own personel views.

During the 1937-1939 period "The Times" was in favour of
recognizing Franco-Spain; of trying to detach Italy from the Axis;
of sending emissaries to Berlin to flirt with Hitler. During the
Naz!l Parteltag in Nuremberg, a few weeks before Munich, "The Times"
suggested that Czecho-3lovekie be partitioned and that Germany
expand its borders to include Sudetenland. Whether this actually
emanated from Chamberlain ls doubtful, but Dewson revealed a falrly
clear pleture of what was in the latter's mind for Munich resulted
in just such a division.

The policy of appeasement ended in March, six months after
Munich, when Germany viclated her agresment and occcupled Frague.
Lord Lothian publiely apologlised for his mistaken policy and
Neville Chemberlain slapped down guaranteses on Poland, Greece and
Rumenia. This marked the end of coneciliation. Cermany was ringed
in; her next act of aggression meant war.

It 1s essential to stress that "The Times" political views
waere confined for the most part to its editorial columns. Dudng
the two years before the war, the main "mppeasement period", its
news columns were unbiased and unreatricted. The dispatches from
"The Times" Berlin correspondents, James Hoburn and Euan Butler
{son of Harold Butler) were brillisnt, informative and balllccse;
in fact in complete contradition to any form of appeasement. This
in itself prevented many Churchillian supporters from cancelling

thelr subseriptions.



- 1k =
PRESENT AND FUTURE POLICY.

Under the directorship of Geoffrey Dawson, "The Times" was
an Independent Conservative paper whioch supported the Conservative
or National Government of the day. This classification 1s no longer
correct. Under the editorship of Barrington Ward (formerly
assistant editor to Dawson) "The Times" has moved to the Laft and
1f it were published in the United States 1t would be clussified
as a "New Deal"™ paper.

The present policy has been due chiefly to the influence of
Professor Edward Carr, formerly professor of international politics
in the University College in ‘ales, end now a member of the Times
editorial staff. Carr is a close friend of Barrington Ward. He
has impressed the latter with his opinions, and now holds the
poeition of chief editorial writer.

His views which are outlined in his book "Conditions of
FPeace", have now become the views of "The Times"; they are in
brief as follows: First, ell poasible help to Russia; Second,
the necessity of close cooperation not only with Americe but with
Russia after the war; Third, the post-war scclalization of Great
Britain through planned economy; Fourth, the impossibility of
divoreing international politiecs from economics which leads there-
fore to the necessity for a Buropean Planning Authority with
representatives of Great Eritain, Ruesia and the Unlted States
in key positions to organize the whole of Europe on o controlled
planned-economy syatem.

"The Times" supports the present Government, but is known to
be eritical of Churchill's edministrative ability; i a severe
Government corisis occurred its support of the Prime lMinister
could not be relied upon ocne hundred percent. “hat candidate
it would select is doubtful, as Anthony Fden, the selected "runner-

up", 18 also a "Times" non-favorite.

ERFFEREREENREN

'ili‘



wlB=

151

"ME DAILY TELEGRAPH" CIRCULATION 1538: 758

OWNEHSELIP

lo possible questions exisat about the ownership of
"he Duily Telegraph®™. The owner is Lord Camrose. Ha
hes dictatorisl powers in what s essentislly & family
CONGern.

In conjunction with his brother, Lord Kemsley, &nd
with Lord Tliffe, Lord Cemrose bought "The Dally Telegraph"”
in 1927 from the lete Lerd Burnhem. At that time 1t had
a circulation of only B0,000 and was definitely & "loslng
proposition®. Camrose reduced the price of the paper from
twopence to one penny, and entirely revised the layout and
set-up.. Under his brillient menagement the clrculation
rose with emazing r epidlty. Only ten yeara later, in
1537, "Tne Telegreph" was strong ehough to sbacrb 1ts
rivel peper "Mhe Morning Post" which r silsed its circulation
gnother hundred thoussnd, bringing it close to the three
quartera of & million msrk.

The partnership between Lord Camrose, Lord Kemsley
and Lord Iliffe had been dlssclved & few months before
this event when Cemrose beceame the scle owner of the
papEr. The Daily Telegreph Limited, is & private company
in which the whole of the Ordinasry capital and a large
proportion of the Preference sherea belonged to Camrose
and to members of his immediste femily. By a resclution
passed in Jenusry 1938 Camrose beceme entitled to hold
the offices of Director of the Compeny, Chairmen of the
Board, the Editor-in-Chief of the Company's publicatlions




=1lG=

838 long as he lives. His sons, John Seymour Berry

and William Michael EBerry, were elso made directors for
life. Bealdes this, Cumrose has powers to appolnt hia
successors in eny of his three officers "for 1life or any

lasa perlod".

INFLUENCE

The main btulk of "Dully Telegreph® readers, like
those of "The Timea", are membera of the upper and middle
classas, Ihese two papers ere the only morning "oclasa"
papers published in London. They correspond rnughlyfﬁth*
wibin "The Hew York Times" and "The New York Herald Tribune®.
Although "The Deily Telegraph" costs a penny leas than
"The Times" and has a circulation three times as great,
i1t has mver been able to establish the same prestige.
It hus, however, created & record for great rellisbility
and next to "The Times" wlelds more influence then eny

abivew paper in England.

PHE-WAR POLICY

"Me Telegreph® 1s a conservative paper which supports
the conservative or national government of the day. It
supported Baldwin and Chamberlain and it now supports
Churchill. It has & political reputation of "sltting
on the fence", This i1s due to the fact that it seldom
attempts to lead opinion contrary to the policy leid down
by the Covernment and its editorisl columns are mostly
devoted to praising, explaining or condoning government
poliocy to its readers. Even when its tone 1s eritical,

its




- 17 =
its arguments are presented mildly and both sides of the
situatlion are well reviewed.

During the last seven or sight years "The Telegraph" has
allowed ltself only two short bursts of rebellion agalnst the
govarnment both on matters of high prinecipal. One was over the
Hoare=Laval proposal to partition Abyssinia; the other was on Munich
which the paper condemned as disgraceful and dishonourable, The
last wam somewhat 1llegleal in view of the fact that in the montha
preceding Munich it had failed to back Churchill's plea that
Britalin must Joln France in guaranteeing Czechoslovakia against
Nazl aggression; and after Munich in spite of its disapproval,
it took the attitude that "what was done was done" and returned
to support the government. The reason for this was not
inspired by any desire on Camrose’s part to "appease" Germany,
but by the belief that England needed time to rearm. There was
a sharp divergence of opinion between Camrose and his brother
Kemsley on the issue as a whole, the latter belng a genulne
and enthusiastlic Chamberlaln follower.

"The Telegraph¥s" most constructive attempts to open
the eyes of the people tothe dangersa they werefacing wera
first by printing a fortnightly article by Winston “hurchill from
the spring of 1938 to the spring of 1939, in which the latter had
an opportunity to put forward his views; and second, by inalsting
thet Churchill be included in Chamberlain's government after
the German occupation of Prapue in March 1939,

PRESENT AND FUTURE POLICY.

Lord Camrose actively and directly controls the policy
of the Telegraph. He ls the beat-liked of all the presa lorda.
He 18 a self=-made man who through his own abllity and endeavor
built up a great chain of newspapers in conjunction with hi;
two brothers Lord Kemaley snd Lord Buckland. He- 1ls a man of
sound judgement and thorough integrity. Hebelleves in the
demosratic system and would fight to maintalin his bellefs through
all vielssitudes,



- 18 =

On internal matters, his views are conservative. He

doea not favor planned sconomy or state control of industry.
He believes that a country cannot be proaperous and maintaln

a high satandard of living unless i1t allowa the capltalist
gystem to llourish and respects the natural laws of supply and
demand. If this becomes one of the grest isasues after the war,
he will defend private enterprise far more vigorously than the
Times.

Camroae 1s one of the most "pro-American" of the presa
lords, Some years ago he lived and worked in New York and has
always had a keen admiratlion for American principles. Ha
favors the closest tles between the two democracles and in the
poat-war world would support a Unlted Natlions scheme for organlizing
and protecting all countries.

Although at one time before the war Camrose, like many others
in England, was doubtful as to whether Churchill had the stablility
or Judgement for the premlership, he has given the latter full
support ever sinee he assumed office. His layalty is more
certain than that of any other newapaper proprietor and he may

be relied upon to defend Churchill through any storm.



- 19 -

THE DAILY EXPRESS CIRCUTATION 1939: 2,543,274
CIRCULATION 1942: 1,496,379

ASBOCIATE PAPEHS: THE SUNDAY EXPRESS 1939: 1,498,379
T TRty e =  CIRCULATION jg42: 1,636,556

THE EVENING STANDARD CIRCULATION joog. ﬁg:ﬂg

OWNERSHIP

"The Daily Express” has the largest daily circulaticn of any
newspaper in the world. It 1s contreolled end actively directed by
Lord Beaverbrook. The latter acquired his first holding In the
Express in 1913, At that time the Delly Mall Trust, headed by Lord
Hothermere nlné had holdings in the paper, but during the following
twenty years Lord Beaverbrook bought up the latter's Interest.

The owdng Company is & public one in which nearly 1,500,000
seven per cent Preference shares were lssued to public subseription.
But out of the 408,000 Ordinary shares, which control the paper,
over 75 percent are held by Lord Beaverbrook directly and indlireectly.
The remsinder 1s in the hands of the public, but some of the chief
holdera are Express employees such as Christianson the editor, and
Jobn Gordon the columnist,

Allled with the Dally Express and owned by the same Company
are the Sunday Express founded by Lord Beaverbrock in 1918, and the
"Evening Standard" scquired bty him in 1823 from 5if Edward Hulton.
Lord Rothermere and the Daelly Mall Trust purchased & considerable
interest in the Stendard st the ssme time, but these shares have

since become wholly Beaverbrook's.

INFLUENCE

The Deily Express with a circulation of over two md & half
million, has the largest circulation of any of the "popular dailies



- 20 -

published in Englend, or indeed of any dally paper in the world.
Curiously unique in ita presentation of news, the whole tone of the
"Express" reflects the capriclous personality of 1ts proprietor,

Lord Beaverbrook; from news caeptions and festure erticles to
editorials amd reviews and it 1s mmusing, provecetive and mischlevous.
Its lightness of touch has given 1t a universel appealy althoush the
greater bulk of 1ts circulation 1s among the lower middle class, it
has & large following in influential and serious cirecles, where you
find 1t read side by slde with "The Times",

Tha paper's established policy of "cheerfulness" 1a one
which has been laid down and dicteted by Lord Beaverbrook who
personally dislikes a heavy or pompous method of dealing with news,
Turing the pre-war period when Europe was reverberating to one crisls
after another, Beaverbrook ran headlines: "WHY ALL THE GLOOMT".

He went on to assert there would be no war, a statement which he ran
on the front page of the paper sach morning. When he was once
asked why he took so {irm & stand on so shaky & 1limb he replied:
"People who expect & war every other month can be wrong a dozen
times. I cen be wrong only once,"

The actual influence of the Expresa on government poliecy
is negligible. Identifled as 1t 1s with Beaverbrook's personal
fettishes 1t lecks the reputetion for both rellabllity and judgment
necessary toc lead opinion on matters of polley. Where 1t wields
power, however, is in lts ablllity to discredit through rldlecule,.

It 1s never afrald to launch "personal attacks" on leading offlcials.
Unfortunately these attacks are less often instigated by moral
principal than personal animosity. A feud of long standing between
Beaverbrook and Duff Cooper was chlefly responsible for unseating
the latter as Minister of Information. The Express carried out a
long and persistent attack on the Ministry selzing every opportunity
of discrediting ites chief. Vhen the Ministry sent representatives
throughout the country to canvas housewives and complle a survey on

domestic problems the Express ran headlines: “cOOPER'S EHGDPEns:‘



=Pl =
Slogans such as these caught fire, and the Ministry of Informatlion
finally became such a laughfing stock, Duff Cooper was forced to
realgn.

This form of ridicule has been applied to many officlals
and as a result few important people wish to cross awords with
Beaverbrook. He consequently wields more power "behlnd the
scenes" tham any other press Lord.

PHEWAR POLICY.

One man and ons man alone directs the polley of "The Dally
Express", That man is Lord Beaverbrook. The pre-war poliey
of the paper was clear-cut and emphatlic. Its keynote was
"aplendid isolation". From the early nineteen-twentles to the
present war Beaverbrook opposed collectlve security, favoring
a strong Empire policy in which Britain would be a complete and
self-sufficient unit in herself, disassoclated f rom all conflicta
and disagreements on the European continent. He favored
"Empire Free Trade" which meant high tmriffs for all forelgn
goods and low tariffs for all British Colonlel and Dominlon goods,
He ceccaslonally preached that the only possible and workable
gllisnce Britain could ever have, (which at that time waas a
remote possibllity) was with the United States,

With these isolationlst vliewsa, the Express supported
Chamberlain's policy of appeasement. It did not support 1t,
however, with Chamberlain's object of establishing a four power
pact between Britain, France, Germany and Itel y, but with the con-
viction that isolation could be upheld and war prevented only by
giving the agressor nations a free hand on the continent. Indeed
Beaverbrook carried on the policy of appeasement long after
Chamberlain had abandoned 1t. Chamberlain's government ceased to be
appeasers in March 1939, when Germany broker her agreement and marched
into Prague, and retaliated by slapping guarantees onto Poland,
Greece and Rumania. Beaverbrook opposed these guarantees, and
although he called for a strong armed Britaln, advised the natlon

to mind 1ts own business and stay out of Europe. Even after war



- 228 =
was declared, he privately expressed himself in favor of making
a peacs,

In splte of Beaverbrook's "isolationiat" poliey, he never
championed the cause of the agressor natlons as Lord Rothermere did.
His news columns were free and impartisl and on the whole "anti-
fascist". This was due to the fact that the majority of his staff
{ the most hipghly paid of any newspaper staff in London) had Left
Wing sympathiea which Ln made no affort to curb, Although the
editorial poliey of the Express supported Non-intervention in
Spain, the feature articles and news items were always favorable
to the Loyalists. This sympathy was later apperent to all
countries who opposed Italy and Germany., In the Evenlng Standard,
the brill'ant artist Low, was mllowed to produce the boldest
of snti-dictator and anti=gppeasement cartoons.

Through sl 1 this period Winaton “hurchill remsi ned a close
personal friend of Beaverbrook. During 1937 the latter prined a
fortnightly article by Churchill in "The Evening Standard" but
in the summer of 1938 discontinued the series dus to a growlng
disagresment on forelgn poliecy. It is curious to think that
although Beaverbrook was one of Churchill's strongest politieal
adversariea, the Prime Minister has always had a great admiration
for him. Many people think his influence harmful and his advice

unasound; he i1s greatly resented in more than one quarter.

PRESENT AND FUTURE POLICY,

Although Beaverbrook professes to support the Government and
¥r.Churchill's leadership, many people belfieve that hils agitation
for a second front in Eurcpe in 1942 was chiefly designed to embarsass
the Government. This may be doing him an injustice. He argues that
unless Rusaia 1s upheld this vear by a diveralon in the west, the

Soviet armies will collapse, the main bulk of the Germany army will

move back te France and an invasion will not be posalble for many yeam

He considers the sitmation so critical that an attempt ashould be made



- 28 -

this year no matter how precarious the chances of success,

His motlves, however, are regarded with susplcion by those
who believe his chief aim is to provoke a Oovernment orlsis and
assume power himself, The chances of his succeeding Churchill are
8lim but not to be entirely discounted. In such s event one would
have no guarantee that appeasement would not again figure in forelgn
relations.

The faect that Churchill's friendship with Beaverbrook remains
unimpalired hes caused much misgiving. The latter is the most
distrusted man in the public eye. He 1s known to be an arch mischief-
maker and althoupgh endowed with an agressive nature and a perverse
charm, is not one whose integrity can be relied upon. The Daily
Express Centre of Public Opinion, an organizetion started by
Beaverbrook a few months ago which sends speakers to all parts of
the country, is suspected by some to bear the seeds of a future
independent party.

Whatever post-war poliey Beaverbrook adopts 1t 1s bound to be
influenced less by principal then by publicity value. He 1a saild
to have swung greatly to the Left and there are reports that he 1s
now drawing up & "menifesto™ which will shortly be published in the
Express. It will attack class and monied Interests, favor increased
control over industry, and will call for the general soclallsation
of the country.

On forelgn affaira his lsolatlonlst views are shelved and he
will support a United Nations program led by Britain, Huasia and the

United States. His opinions, of course, are always subject to

change .

LR R O B



- P4'w

"THE DAILY MAIL" CIRCULATION 1939: 1,532,683

- —

Assocliate Papera: "THE EVENING NEWS" Ciroculation) 1839: 837,628
) 1842: 852,661

"THE SUNDAY DISPATCH"
Cireulation) 1939: 823,682
) 1942:1,094,038
OWNERSHIP
"The Daily Mail" and 1ts assoclate papers "The Evening
News" and "The Sunday Dispatch" are owned by Associated Newspapers
Limited, but no single person eny longer holds a controlling
interest, The present Lord Rothermere, however, as Chalrman
of the directors of the company possessing the largest number
of shares in Associated Newspapers 1s permitted to dirsct the
political policy of the papsrs,
"The Daily Mail" was founded by Lord Northeliffe in 1806
and for many years had the largest elrculation of any papear
in England. Upon the latter's death his shares were boupght
by hias borther, the late Lord Rothermere, who formed a corpany
called The Daily Mail Trust (later changed to The Dally Mail
end General Trust) to which he transferred his holdings,
lasuing capital to the public in the form of debentures, which have
slnce been redeemed. The ordinary shares were taken up by
Lord Hothermere and his assoclates, and placed on the markat
at & later dats,
The Daily Meil and Gemsrsl Trust is the largest holder
of Associated Newsraper shares and, therefore, is the real
controller of the three papers. But who controls this Truat?
The answer is apparently no one man. The 2,494,059 shares in
the Trust are widely distributed among the public. The
largest disclosed sharsholder, however, is another newspaper =
the Daily Mirror. The Mirror has 168,145 ordinary shares in
thuf



- P

the Trust; and the Sunday Pictorial, which 1 s under the
contrel of the Mirror, holds 148,500 shares, Their combined
holding 1s 316,645 £1 ordinary shares out of & total of
£,494,000. Thus the Dally Mirror, while having an importsnt
volee in the Trust, has not got control.

However, Lord Hothermere, as chairman of the bosrd of
directors of both Associated Newapapers and The Daily Mail
and Generaul Trust, was able to control the political poliey of
the three papers; his son, Hamond Harmeworth, who succesded to
the Rothermere estate upon his father's death a year ago,
now holds the same positions.

Besides controlling "The Daily Mail","The Sunday Lispatch"
and "The Evening News" (which has the largest circulation of
any London evening peper), Assceiation Newspapers owns 10
evening provineclsl papers, with a circulation of approximately
400,000, Except for Lord Kemsley, Lord Rothermere is the only
London proprietor who controls provinelal papers as well, which
adds sonsiderably to his influence.

INFLUENCE.

"The Dally Mail" is the only one of the four popular
dailies which 18 read predominantly by England's proasperous
upper and middle classes. TUnder Lord Hortheliffe, a brother
of the late Lord Rothermere, 1t had the lergsast eirculation
in England but today 1s in arrears of both "The Expres=" and
"The Herald", Its advertising rates are still the highest,
however, as the bulk of its readers have more "buying power"
than those of 1ts rivals, Due both to the calibre of its
Tollowers and the fact that its tone is more serifous than
"The Express", it can be sald to wield more influence than
any of the popular dallies. "Daily Mail" readers are

important/



SO -

important pecple in their local communities. They sit on

the locel conservitive committees, they run the women's

elubs, they are town clerks, aldermen and magistrates, They
are the people who bring pressure on their M.P.'s, They
don't bring L1t often, for they are neither imaginative nor
rebellious; they er: complacent and correct, but in pesce time
a challenge to the established order of thinga will slways
provoke an Iindignant outery from them.

PRE-WAR POLICY.

The lete Lord Rothermere directed the pre-wer polley of
The Daily Mail. He was the only press lord who, from the
early thirtles to the outbreak of war, came out violently
and dogpedly for rearmament. He was also the only preas
lord who foretdd the tremendous power of aviation as a
destructive weapon and edvocated that Britain,K should build
the largest air armada in the world.

Rothermere believed that i1t was only by strength on
sea, land, end in the air that Britaln would avold a war.
He was therefore anti-collective securlty which at that time
was coupled with disermament in the fallacy that the Lengue
as an inatrument in itaelfl was powerful enough to prevent a
confliet. Having lost two sons in 1914-1818, he had a
bitter hatred for war and wished to prevent it at all costs.
When France went into the Ruhr in 19?5, The Tmily Maill ran
headlines "HATS OFF TO FRANCE", Soon after that, however,
i1t became apparent that both Germany and Italy were bullding
up more powerful weapons than France, and Rothermere's policy
from then on fell dearly into two categories: first, tremendous
rearmament for Britain, second, friendly reletions with
Germany and Italr,

Rothnmaraf



S

= 27 =

fiothermere did his best to palnt a palpable plcture
of Nazism and Faseism. His chief correspondent, Ward Price,
became on intimate terms with Hitler and Mussolinl, and any
surprise actlon on the part of the aggressor nations was usually
8 Dally Mail "scoop™ . Part of this condonance of Fasclsm
sprang from Hothermerds hatred of Bolshevism. All during
the Spanish civil war, the Mail supported Frenco's cause snd
even in the news columns the Loyalists were never refesrred to
as anything but "the Reds".

Although “othermere upheld Chamberlain's poliecy of
appeassment, he dld not share the latter's optimism that peace
could be malntalned without strength, and continued to warn
the peopls of Britain what to expect 1f war cams., While
Beaverbrook was asserting cheerfully that theres would be no
war, Rothermere was predicting the end of civilization. &
study of these two populer papers, both classified as
"eonservative" mives a falr idea of the variance of opinion
in the British press.

PRESENT AND FUTUKRE POLICY.

The present policy of the Daily Mail is dirscted by the
second Lord Rothermere, who succeeded to his father's
eatates upon the latter's death a yesr and a half ago. As
he 1s a man of no firm convictions, the poliey of the paper
is unstable and difficult to define.

Its moast declaive femture 1s 1ts eritical sttitude to-
ward the present administration. Although the Mail is s
conservative paper, it could not be relied upon to support
the government in a erisis. This 1s due to Hothermere's lack
of falth in Churchill and his advisors. He believes the latter
has falled as Prime Minister and if any other man showsd
signs of geining the publie confidence would glve him his
backing. After the Singapore debacle, the Daily Mail

publiciged/



-

- 28 =
pPublicized Cripps mors fully than any other paper.

Lord Rothermere 1 ks his father's initiative and drive,
Thia 1a partly dus to uncertain health and partly due to lack
of ambition. He is well educatasd and widely read but hia
interest In the affalirs of t he day is that of an onlooker
rather then a participant. Although he shares nefther his
father's admiration for Fesclism, nor his antipathy for
Bolshevism, he has no deep convictions., If the war should
reach a point where both aldes arteared to be dead-locked and
peace terms were offered, the chances are he would favour them
rather than fighting on to a blind end,

As he 1a not a man of strong character, however, he could
be influsnced to warious ways of thinkling without great
difficulty. The problem would be to sustain his interest, as
his enthusiasms die easlly. Although the late Lord Rothermars
was a cloases frisnd of Churchill, the present ons is saldom
invited to Downing Strmet since his criticlsm of the government
became marked a year ago.

On peat-war sxbernal matters, Hothermere will undoubtedly
favor a United Nations Plan for organizing and policing the
world, based on a close Anglo=American cooperaticn. He will
favor co-operation with Russle, so long as the lattsr dosa
not benefit at Britain's expense,

On internal matters, his own viaws are 8till undefined,
It 18 safe to prophecy he will not lead opinion. If the post=
war tide svings laft he will Probably follow the procesaion,
a8 he 1s by no means die-hard in his conservative views. iy
on the other hand, the Tory party presents a sound reconstruetion
Plan whiech gains initial approval, he is even mors apt to
glve his backing to them. It will depend upon his mood at the
time.

ﬂ#iﬂ*ﬂ'ﬂ-ﬂ*i#ﬁiﬂb#i#-ﬂﬁ-ﬂiﬂ‘iﬁ



- 90 =

THE NEWS CHRONICLE CIRCULATION lu39: 1,208,757
Rl e TINCULATION 1042 1,108,005

ASS0CIATE FAPER: THRE EVENING STAR . CIRCULATICN 18393 502,639
CIRCULATION 1048: 535,000
OWNERSHIF

Control of "The News Chronicle" 1s in the hands of the grest
tueker l'amily of Cadbury, who made thelr fortune in chocolate and
cocoa.  "The News Chronicle" is an amalgam of the "Daily News"
and the "Daily Chronicle". This last paper ones belonged to
Mr.Lloyd George and his party fund, and had a circulation of
nearly a quarter of a million., It was unsble to compete with the
"popular papers", howesver, who increased their circulations by
tremendous leaps through a complicated system of gift and
insurance schemes, and in 1930 finally merged with the "Daily
Hews",

The "Daily Newa" had previously swallowed two other Liberal
papers, the "Morning Leader" and the "Westminster Gazetts", Lord
Camrose In his pamphlet "London papers" writes that the Gagzette
was "transformed into a morning paper by the [irst Lord Cowdray
after an existence of 28 years as an evening journal. During the
whole of that pericd it is sald to have made a profit in only
one yeer,

"Pamous for the cartoons of F.Carruthers Gould and the able
front page lesders of Mr.J.A.Spender, it was anything but efficient
in other respects. As a morning peper it achieved a ssle of acmathing
like 300,00C a day, based almost entirely on an insurance scheme.
Lord Cowdray a&nd his heirs are sald to have lost nearly three
quarters of a million sterling bafore refuge was found in the arms
of the "Dally News",

The "News Chronicle" 1s owned by the Da!ly News Limited
through its 100% subsidlary - News Chronicle, Limited., The Daily
News, Limited had a capitel of £563,1B5 (of which £1,935,500 1ia
in Ordinary shares of 28 each) but the money engaged in this

enterprise/



- 30 =
enterprise 1s obviocusly much more then this amount. Of the
1,935,000 shares, 990,000 are owned by the Cadbury Trust, and
a further 680,000 are the private property of members of the
Cadbury family and theilr Trustees, Other holders are Mr,

B. F. Crosfield (Working Uredor) with 50,000, &ir Walter
Layton (Chief Director) 75,000 and Mr.Ernest Parke 50,000.
All the Preference shurez are held by the owners of the
OUrdinary shares,

The member of the Cadbury family believed to own the
greatest bulk of shares, and therefore the real owner of "The
News Chronicle", is George Cadbury, the second son of the
late George Cadbury who laid the foundations of the family
fortune as chalrman of Cadbury Brothers, Limited, and who
died In 1822, The present George Cadbury studled chemistry at
University College, London, and travelled in Germany and Austria
before he joined his father's firm. He 18 a man of about
fifty, heavily moustached and severs looking and for
some years now has lead the life of a recluse, Few people
lnow him and he has the distinetion of being the enly news-
raper proprietor whose name does not appear in WHO'S WHO,

His half-brother, Leurence Cadbury, as Chalrman of the
Dally News, Limited, holds the ruiénn of the paper, but the
actlve management and worklng cﬁnt;nl have always been lelt

to Sir Walter Layton, the Chief Mrector.

INFLUENCE.

The majority of "Wews Chronicle" readsrs are neither so
prosperous as those of "The Muil", nor so limited as those of
"The Herald". Its circulation is more evenly distributed
amcng the population than any other morning paper., Politically,
it is read by g¥ast army of "in-betweens" whose views are
nelther Conservative nor Soclalfst, It is usually described as

a Liberal paper, due to the fact that the Cadburys ares membars

uff



- 51 =
of the Liberal Party; a more accurnte clasaification would be
"New Doal". It has a broader and more "ideslistio" roint of

view than either the Express or Mail and does not attempt to

express the personality of 1its owners in the same flamboyant
manner. It therefore ralses less controverasy in Government
circles,

PRE-WAR POLICY.

The pre-war poliey of "The News Chroniclae' was controlled
by 1ts chiefr director, Sir Walter Layton, who, until a year
before the war, also edited the weskly paper, "The Economist",

This poliey was one of the strongest and most consistent
saupporters of collective security; 1t was anti-fascist from
the earliest days, It cham-ioned Abyssire and the Spanish
Loyallets; 1t opposed relations with renegade Italy and dir.
Chamberlain's attempts to aprease Germany; 1t favored the
guaranteelng of Czechoslovalkia agalnst Nazl aggressicn and
the inelusion of HRussia in the Europuan scheme: 41t waa alwayas
highly eritical of Chamberlain and was or@of the first papers to
call for Churehill as Prime Minister, when war brokas out,

The weakness of the paver's policy lay in the fact that
it falled to urge for rearmament, It dld not oppose the fssus
as the Labour Party did, but merely ignored it, devoting its enarglias
somewhat Incongruously to loudar demands for foreeful action,

"The News Chronicle" has always been 8 trongly pro-Roosevelt,
It has shown a kean interest in "The New D,al", publishing more
information on American internal affairs than any other paper in
England,

Its forelgn correspondents are of a high caliber. Its naws
1z carefully edited and it 1s g paper that can usually be reliasd
upon to champion s principal for the sake of | hat prineipal no

matter how inconvenlent the moment .,

PRESENT,



e

- 32 -

PRESENT AND FUTURE POLICY

Although Sir Walter Layton is now serving as Director-
General of the Ministry of Production, and therefore is unable
to actively control the paper, it is generally thought that he
atill has & finger in the ple. If you ask who has taken hls
place you are told Mr. Laurence Cadbury, Chairman of the
Controlling Company and part owner.

The paper's present policy backs the Government, It is
pro=Churchill and can be counted upon to contlnue its support.

Its post-war poliey is still in the embryoc. Although the
Cadburys are a "Liberal" family, Liberallism has not yet found
its plece in the twentieth century. Throughout the nineteenth
century and up to the last war it served a great cause by
championing freedom, which meant freedom for manufacturers and
traders as well as for thinkers and oratora. Logically, &
planned economy is the antithesis of Liberalism; however,
FPascism 1s mlso its antithesis., This last has thrown the
Party definitely leftwards, although it 1s not yet clear how
it will eventually define itself.

In the post-war world Sir Walter Layton will faver
increased state control of induatry. Mr. Laurence Cadbury,

a director of tha Bank of England, wlll probably balk at this,
in which case the policy of "The News Chronicle' will ba a
compromise between the two., It will definitely be more to the
Left than to the Right, however, and will champion many schemes
for the general sociallzation of the natlon.

It will, of course, support a United Natlons League favoring
close cooperation with both Russia and the United States. It 1s
perhaps worth mentioning that at the present moment the Editer
of "The News Chronicle”, Gerald Barry, 1s firmly in Beaverbrock'sa

pocket.

% B8 8B B8R




f

- 3% .

THE DAILY HEHALD #CIRCULATICN: Over 2,000,000

Sunday paper, "The People" (circulation over 3,000,000),
published by same firm, Odhams Limlted, but unlike "Tha
Dally Herald" entirely non-pelitical in character.

QUNERSHIP

"The Daily ﬁernld", second in eirculation to "The Daily
Expreas", 1s a Socialist paper, the political control of which
is In the hands of the Trades Unions.

"The Dally Herald" first appeared in 1912 and had an un-
certaln exlstence, financed by collections amongst Soclalist
supporters and later by Party money, until it was taken over
in 1930 by Odhams, Limited, a printing and periodical firm,
which publishes "The People", a non=-political Sunday paper
with a eireulation of over 3,000,000,

An arrangement was made by which Odhams toock 51% of the
sheres, the remaining 49% being retained in the name of the
thirty-twe Trades Unlion officlials as trustees for the Union.

Of the nine directors five are nominated by Odhams and four by
the Labor Party. The present respresentatives of the latter
are Sir Walter Citrine, Mr. Andrew Conley, Mr. William Kean
and Mr. Charles Dukes.

The extreme membera of the Labor Party and the Comminists
objected violently to the fmct that the Sccialist "Herald" had
turned to & capltalist organization in order to continue its
existence. In fact, "The Dally Worker" was founded as a protest
against the "betrayal" of "The Herald".

In truth, there was no betrayal. Although Odhams, of
which Lord Southwood is the chalrman, has financial control of
the paper and through 1ts excellent management has raised the
elreulation from a million to over two million, it has no power
to direct the political poliey of the paper. An arrangement was

made by which only the directors selected by the Trades Unlons

J #Pre-war figure and only one available; approximately the same today.




U

could vote on political matters; In the case of a dlspute
ariaing between Odhams and the Trades Unions it was agreed
that Lord Sankey was to act as a referee with Sir William
Jowltt as a deputy referee. Both these men were expelled
from the Labor Party in 1931 but have aince been restored

to faver. BSo far no disarreement has ever ariaen,

INFLUENCE

"The Daily Herald" is second in circulation to "The
Dally Expresa”. The great bulk of its 2,000,000 readers
are working-clasa people; it has less sale among the
middle and upper classes than any other morning paper,
ineluding the tabloids. The majority of 1ts followers
are members of the Soclalist Party and Left Wing sympathizers.
It cannot be sald, therefore, that it has any great influence
in "leading" opinion as it preaches to the nlready converted.
It is the official Labor paper and its true function is to
ﬁanp its party members Instructed on the correct Socialist
peint of view.
PRE-WAR POLICY

The paper's pre-war policy was the Labor Party's poliey.
That policy was support of the League of Nations, and verbal

opposition to Fascism and aggression. The incongruity of

the situatlion was that it took a [irm and persistent stend

against re-armament, voting against conscription sven five
months before the cutbreak of war.

The explanation for this inconsistent point of wview had
ita roots in the fact that many leaders of the Socialist
party were pacifists in the last war. As a Party, the
Soclialists upheld the beliel that armaments manufacturers
with thelr desire for profit were responsible for war and

had therelore pledpged themselvea to oppose rearmament to the



= 35 =

bitter end. They also had a childish faith that the League
of Nations ms an Iinstrument in 1tself was powerful enough to
prevent a war, even though unbacked by puna,

Of all policles advocated in the pre-war pericd, the
Labor Party's was the moat 1llogical, which has greatly
nampered 1ts cause. It 1s untrue, however, to claim that
thelr opposition "prevented" the Tory party from re-arming
as the Soclalist percentage in the House of Commons haas
alwayes been greatly out-numbsred.

"The Dally Herald's" treatment of news 1aﬂi::vand
impartial. Its point of view 13 confined to sditorials and
feature articles; 1ts news coverage 18 no different from
that of 1ts more plutoocratic contemporaries.

PRESENT AND FUTURE POLICY

The present poliey of "The Daily Herald" 1s to support
the National Government, which includes several members of
the Labor Party. Although it revolted a few weeks ago on
the question of 0ld Age pensions and was highly critical of
the general situatlon after the fall of Tobruk (as was almost
every other paper), its policy is dictated by the Labor FParty
and it will continue to support the Government &as long as
the Soclallsts remain in harmony with the present Administra-
tion.

The Labor Party's post-war polley will certainly faver
(a) a United Natlons World League with close cooperation
between Britain, Russia and the United States, (b) a planned

economy and state control of industry for Britain.

L0 25 IR BE-I B AN



T

THE DAILY SKETCH #CIHCULATION 1938: Tl2,548

ASSOCIATE PAPERS:

THE SUNDAY CHRCNICLE

#THE SUKDAY TIMES CIRCULATICN 1941 382,734
THE SUNDAY GRAPHIC CIRGULATION 1041 —BE5.2I0
-—-—---—-—.--L-—.-a.——l—

CWHNERSHIFP

The above papers are owned by Allied Newspapers, Limited,
which is eontrolled by Lord Kemsley who, as the largest share-
holder, holds 25% of the shares, the rest being widely
distributed among the publie. Allied Newspapers alsoc own a
large string of Provincial papers, sixteen in all, which makes
Kemsley one of the most powerful proprietors in England.

This company was formed in 1524 by Kemsley and his
brother, Camrose, then known as the "Berry brothera", It be-
came not only the largest newspaper proprietory in Britein,
but in the world. The Berrys' rise in the newspaper business
was as romantic &s thelr success phenomenal. Thelr vast
interests were the creation of 1ittle more than ten years'
activities. The story 1s told in the Encyclopaedia Britannica
as Tollows:

"The founder of the business, William E. Berry (now
Lord Camrose), like Alfred Harmsworth before him, served
an apprenticeship in the humble spheres of journalism,
beginning on the MERTEYR TIMES. He went to London in
1898 a3 sub-editor on the INVESTORS' GUARDIAN, and
theugh he quickly showed a special penchant for financial
Journaliam, he worked on the staffs of several papers be-

fore launching out as & newapaper propriletor. In 1901 he

#Circulations based on full years; 1941 are latest available
figures.



- 37 =

"started the ADVERTISING WORLD, the first production of
the kind in the United Kingdom, and in the same Yyear was
Joined by his brother Gomer (now Lord Kemsley). To=-
gether they started and owned various weekly and monthly
papers, and when in 1915 they acquired the "SUNDAY TIMES"
and Introduced a new vitality into that old established
newspaper they were already recognized as important new-
comers to the press industry. In quick succession they
acqulred the GRAPHIC, the DATLY GRAPHIC, the BYSTANDER,
the FINANCIER, the FINANCIAL TIMES, the old established
house of Cassells, with its perlodicals and big publish-
ing business, and Weldon's Fashion Journals. In 1923
they bought KELLY'S DIRECTCRIES, ineluding the famous
LONDON POST OPFICE DIRECTORY. Later an alliance was
formed between the company owning Kelly's directories

and Iliffe and Sons who own a leading group of trade and
technical Journals. Large printing works went with these
two concerna. While the foregoing were big transactlons
from the financial point of view, the Berry's were not
firmly established in the newspaper world until 1924 when
they bought most of the publications of Edward Hulton
Limited, which had been acquired by Lord Rothermere and
Lord Beaverbrook, and formed the Allied Newapapers Limited,
which included the SUKDAY TIMES. The group contained
widely circulated and popular newspapers, Including the
MANCEESTER DAILY DISPATCH, the MANCHESTER EVENING CHRONICLE,
the SUNDAY CHRONICLE, the EMPIRE KEWS, the SPORTING
CHRCNICLE, and asundry other publicaticns. About the same
time they took over the control of another important news-
papsr property, the SHEFFIELD DAILY TELEGRAPH and EVENING

TELEGRAFH, with a number of popular periodicals. Another




= 30 =

"big milestone in their progress was reached in the
following year when they bought all the newspapers in
Newcastle except one, namely the NORTH MAIL, the NEWCASTLE
EVENING CHRONICLE, the SUNDAY SUN, etec., and aimultanecusly
acquired the GLASGCW DAILY RECORD, the GLASGOW EVENING NEWS,
and SUNLAY MAIL. To this group was added In 1926 the NORTH
EASTERN DAILY GAZETTE of WMiddlesbrough, and the Allied
Northern Newspapers Company, Limited, formed with a capital,
including debentures, of four million pounds. Very soon
afterwards the Berry's purchased from Lord Rothermere the
two papers which he had retalned from the Hulton group,
namely, the DAILY SKETCH and the SUNDAY GRAPHIC, which were
formed into a separate company. Towards the end of 1927
S8ir Willlam and 3ir Gomer Berry - both having heen made
barcnets in recognition of thelr public services, Sir
Willlam in 1922 and Sir Gomer in 1927 - started the newa-
paper world by acquiring the DAILY TELEGRAPH from Lord
Burnham and his family. Sir Edward I1iffe was a partner

in this transaction. The new owners immediately began to
put new life into thls sound and sedate organ of the English
commercial and middle classes. Important paper-making works
went with the newspaper. The capital involved in thias
transaction has not been made publie,

"It is probable that the Berry's would have been content
to have consolidated thelr properties but in 1928 a new news-
paper war was atarted and they took up the challenge, They
bought the DERBY EXPRESS, the BRISTOL TIMES AND KMIRRCR, the
BRISTOL EVENING TIMES, the ABERDEEN PRESS AND JOURNAL and
the ABERDEEN EVENING EXPRESS.




- 39 -

"For several years the Berry family have had control
of the WESTERN MAIL and EVENING EXPRESS, Cardiff, and in
Auguat 1628 bought the SOUTHWALES DAILY NEWS and SOUTH
WALES ECHO - the other papera in Cardifr,

"While the loregolng list of newapaper properties
controlled by the Berry companies are a formidable
comblnation they do not by any means complete the wide
range of thelr interests in the publishing busineass, In
1927 they bought the Amalgamnted Press Limited, the
business founded by the late Lord Northeliffe and his
brother, Lord Rothermere. It was largely in the handa of
the trustees of the Northecliffe estate and the Berryas were
the succesaful bidders. It is the largest periodical
business In the world and published over 120 weekly and
menthly publications. 1Ita capital was £3,000,000. The
Berrys pald £9,000,000 and have pald dividends on the
increased capital.

"Like all blg combinations the Berrys proceeded to
safepguard themaslves regarding the supply of raw material.
They acquired with the Amalgamated Press the Imperial
Paper Mllls and 1n 1927 bought the famous Edward Lloyd
Paper Mills, the biggest single concern of the kind in the
world, so that they became the bigpest paper mamulacturers
in Great Britain as well as the largest newspaper and
pericdical owners."

Until a year ago the Berry brothers acted as a unit,
but in January 1937 there was & shuffle of the Directorates
and shareholdings, Lord Camrose kept the DAILY TELEGRAPH,
the PINANCIAL TIMES snd the AMALGAMATEL PRESS, while Lord
Kemsley retained control of the bulk of the Eroup's news-

paper interests.



= 40 =
INFLUENCE,

"The Dally Sketch" 1s a Conservative tabloild plcture paper
whose readera are drawn from all walks of 1ife with the largest
percentage from the working classes, It devotes little space
to politics, and h;alda from occasional articles of a serious
nature by Beverley Baxter, speclalizes in women's news and
family festures and human intereat atorles,

Itz owner, Lord Kemaley, howsver, owns the largest chaln
of provinelal papers in England, There sre slxteen of them
in all - six morning papers, seven evening papers and three
Sunday pepars, with a combined cireulation of close to four
million, which is nearly half of the total combined elreculstions
of the entire provinclel press = "The Sunday Graphic", a tabloid,
"The Sunday Chronicle", mainly cireulated among the lower
income group, and "The Sunday Times", a class paper of great
influence. HRather than discuss the poliey of "The Sketch"
individually, therefors, Kemsley's poliecy for Allied
Newspapers as a whole will be deglt with, The combined
elrculation for the entire group is aprroximstely six-and-a-half
millions, and lg larger than that controlled by any other
single man in England.

PRE-WAR POLICY.

The poliey of all papers under the control of Allied
Newspapers 1s personally directed by Lord Kemsley. They are
conservative, and support the Conservetive or National Government
of the day. Lord Kemsley, like his brother, Lord Camrose,
has a reputation for Integrity in buainess, In both popularity
and ability, howsver, he has always been overshadowsd by the
latter and therefore has never held the same Influsnce in
political affalra. Some of the reason for this is due to the

fact/



- 4] =

fact that when the two brothers were in partnership Camrose
controlled mattera of policy while Kemsley aspecialized in the
Tfinancial and business alde of the papera. It was not until
the partnership was dissolved in 1937, therefore, that the
latter took an active interest in the politlical side of
Jjournalism.

Lord Kemsley had travelled little and his qualificatiocns
tuljudge forelgn affalrs wers not extensive. In 1831 he
married Madame Dresselhuys of Maurlitius, formerly the wife
of the Liberian Minister in London. Through Lady Kemaley'a
connection with diplomatic 1ife she had great pretentlons to
knowledge of world affairs and was influential in coloring
many of Kemsley's views,

Lady Kemsley's sister was married to Plerre Flandin's
brother-=in-law which brought her into touch with France'sa
rich industrial class, most of whom turned out to be the
gountry's Fifth Column. They impressed Lady Kemsley with
thelr talk of "Bolshevism"™ which she ceme to regard as a
far graater danger than Kazism.

Kemsley becams pro=-Chamberlaln and pro-appeasemant.
Although his wife's influence was apparent and her motive
may well be doubted, he himsell was not an unpatrliotic man
(he now has five sons in the armed forces) but became
convinced that peace could be malntalned by reasonable
negotiation. He was received by Hitler the summer before
war broke out and shared Chamberlain's naive convietlon
that Hitler had no quarrel with England and only needed to
be "handled" tactfully. He opposed the Eden School as being
"pro=French” and fought againat Churchill's inclusion in the

Cabinet to the end.



- 42 =

PRESENT AND FUTUHE POLICY,

Allied Newspapers support the Government, but Kemsley
has never revised his opinion of Churchill and if there
were anyone else to take his place would undoubtedly glve
him his backing. He beliesves the Prime Minlster should
relinquish his role of Minister of Dafense, and will
continue teo attack him on this scors,

With his wife glving him full encouragement, Kemsley's
post-war policy on internal matters will faver a return to
pre-war standards as rapldly as possible, He will oppnuu.
government control of industry and defend the profits
system vigorously. He will do so with conviction; being
a self-made men he will argus that a system cannot be sald to
diseriminate which allows a man to rise from obscurity
to power &s he has. Hls point of view, in fact, will
represent Republicanism versus the New Deal,

On forelgn matters, he will favor an international
pellece force and m United Natlons world polley dominated
by proposals from Washington and London. He will oppose

Eiving Russla an‘ equal volce.

AHHHMHREHEHE



- 43 =

THE DAILY MIRROR CIRCULATION 1839: 1,600,000
CIRCUTATION 1942: 1,700,000

ASSOCIATE PAPERS: THE SUNDAY PICTCRIAL

PRESENT CIRCULATION: About 1,750,000

OWNERSHIP

"The Dally Mirror" and "The Sunday Pictorial® are owned
by separate companles but thelr boards of directors are
almost ldenticel end the chairman of both is Mr. John Cowley.

During the last few years there has been & pgood deal of
speculation about the ownership of these companles. At one
time they belonged to the late Lord Rothermere but in 1831
he publicly announced that he had severed his connection with
them and no longer owned shares 1in elther cne.

The fact 1s that as the result of sales on the market of
Lord Rothermere's holdings and those of other large owners,
the shares of both companies are so widely distributed among
the publie that there s no control in any possible combina-
tion of larpe holdera.

There are in all 5,800,000 five shilling Ordinary shares
in the Dally Mirror Company. The largest holdings are in the
names of Drummonds Branch nominees and C. 0. nominees (Lloyda
Bank) with 250,000 and 228,180 shares respcctively. The next
largest is that of F. 0. Burt and Sir John Ellerman with
153,725. Mrs. Evelyn Staines, c¢/o Coutts nominees, has
92,672 and also owns 56,403 sharea in the Sunday Pictorial
Company. Mr. John Cowley has 34,142 standing in hls own name.

The Sunday Plctorial Company has 1,050,000 £ Ordinary
shares, of which roughly a quarter are owned by its companion

company. There 18, as stated above, one holder of 58,403



- 44 =

shares and the remalnder, with the exceptlion of the
comparatively small holdinga of the directors, are held by
the publie.

The working control of the two papers, however, is in
the hands of three men: Cecll King (Rothermere's nephew),
Harry Bartholomew (formerly Editor of "The Mirror"), and
John Cowley, the chalrman. King and Bartholomew, both
members of the board of directors, are also "editorial
directors™. ing actas for Plctorial and Bartholomew lor
the Mirror. They are given & free hand but in the last
instance are responsible to Cowley.

e by

Bartholomew 1s nnnsidaradﬂtha greateat pictorial
Journalist 1n the world and 1s himself an expert photographer;
most of the photographs in "The Daily Mirror" War Exhibition
were taken by him. Cowley was one of the original directors
of Northeliffe's great company, Asscclated Newspapers.
INFLUENCE

The tabloid paper, "The Dally Mirror", has a definite
upper and middle class appeal. After "The Times, "The
Telegraph" and "The Mall", it has the largest clreulation in
the nhigher inecome brackets of any other morning paper. It
i1s Interesting to note that in spite of its effortas at
sensaticnaliam it has a smaller circulation among the loweet
class than any other paper except "The Times" and "The Telepraph",

At one time the rival "Daily Sketch" exceeded it in
popularity, but today "The Mirror" has not only cutstripped hul
S—pb—mma ccubled the latter's sale,

Both tablolds are described in Mitchell's advertising
Journal as "family" papers. This has caused "The Sketch"
much annoyance for it claims that "The Mirrorts" appeal is
due to a very un-famlly-like empheasls on sex. There is no
doubt but what "Jane", a figure who appears in a daily strip

cartoon and invariably finds herself stranded on a desert



_.‘5-
island with only a sarong et hand, has become a
natisnal celebrity.

"The Mirror" devotes comparatively little space to
politica but i Jibes are often sharp enough to ereate
mora stir than the longz and pontificel articles of serlous
papsrs. The very fact of i1ta large and well-to-do sudlence
glves it an influence not to be discounted.

PRE-WAR POLICY.

The policy was designed first and foremost to make
money.

It was strongly anti-Faseist and pro-Collective
Security. It opposed Mr,Chamberlain from 1937 on, and
was one of Churehill's esrliest and strongest champlona.

Its columns were sengsational and often unreliable
but seldom failed to provoke s rasponss, Its greatest
delight was setting its machine-gun sites on the 0ld
Sehool Tie', Its light-hearted and derisive tone found
1ts closest counterpart in "The Daily Express". Unlike
the latter, however, "Ths Mirror" had the advantage of belng
dis-associated with a dominating persconality; although Left
in 1ts vlews, 1t also had the advantage of being independent
of Perty politics. Both of these factors appealed to l1ts
readers who regarded 1t with less suspiclon than papers with
an "axe to grind".

PRESENT AND FUTURE POLICY.

"The Dally Mirror's™inenclal interests remain its
chief conslideration.

After Chamberlaln resigned it supported Churchill and
the Government; a year later 1t was still supporting
Churchill but attacking the Government.

It revived its diatribes againat the '0ld School Tiae!
and its lesding columniat, "Cassandra", an Irishmen by the

name,



- 46 =

name of Connor, became more cutspoken than ever in his
stinging eriticlsm of the "class" system. The Editor

was warned by the Government that its policy was under-
mining morale and therefore not in the national Interest.
Such hints were unheeded until last spring when there was

a threat to close the paper altogether. The question was
debated in Parliament, which evidently was sufficlent to
frighten the money-minded directors, for over-night the

tone changed. Talk of suspension was dropped and "Cassandra"
suddenly found himself called up for service in the army.

At present "The Mirror" is lying low. It still supports
Churchill and still rebukes the Government but 1ts critliclams
are only pale shadows of former days. Championing the Left
has slways provided more facility for ereating a stir than
adhering to the Right, but, in the post-war era how loudly
the directors will allow the paper to eall for a Government-
controlled planned economy remains to be seen.

It will stay in the Radical camp Ilnsomuch as it will
continue to stick pins Into the Existing Order, no matter
what i1t is. If its former views on forelgn affalrs are any
indication of the future, It will advocate a United Natiocns
jiorld League dominated by Great Britain, the Soviet Unicn

and the United States.

W 8 # & & 8 &



-

-

The elght morning papers and thelr assoclates have
covared the whole of the national press with thelr morning,
evening and Sunday papers, except for the following thrae
Sunday papera: "The News of the World", "Reynold's Weekly",
and "The Observer".

NEWS OF THE WORLD., CIRCULATION: Over 4,000,000

The "News of the World" has the largest clreulation
in the world. It is owned by two familles; the sona of
the late Slr Emsely Carr and the sons of the late Charles
Jackson, all of whom are now serving in the armed forces.
The paper suprorts the Government and the war effort but
otherwlise is completely non-political. It specializes in
home [eatures, sporting news, comles and 1s lamous for
1ts serial stories, It ls edited by Major Davles, &
middle-aged Scot, who ia glven & free hand in running
the paper. Ita grest appeal 1s in 1ts human interest and
glmost the entire bulk of its clrculstic. 1s among the

working classes.

REYNOLD'S NEWS. CIRCULATION About 500,000

"Reynold's News" 1z owned by the Co-operative lovement,
an affilistion of the Labor Party, headed by Mr.A.V.Alexander,
Spclalist member of Parliement and First Lord of the
Admiralty., Mr.A.Barnes M.P,, 1s chabmen of the board
of directora. The papsr 1s published by the Co-
operative Press Limited and edited by Sldney Elliott. Ita
policy is dictated by the Movement; st present 1t supports
the Government and, like the "Daily Herald", will continue
to do #so &8s long as Labor remains in harmony with the
administration. Its readers are chiefly smong the werking
classes; 1ts small circulatlon has not expandesd, as was

hnpudf



e e —

= e L

e T

= 48 =

hoped, and 1t i1s extremely doubtful that the funds of the
Movement have been Increased by its entry into journalism.
As i1t 1s reglstered under the Friendly Sccletles particulars

are not avallable.

.y

THE CBSERVER CIRCULATION 1938: 224,815
H »

OWNERSHIP

"The Observer" is owned by Lord Astor who inherited the
paper upon his father's death in 1917. The latter had
originally purchased it from Lord Northelifle a few years
previously.

The clrcumatances that provoked Nertheliffe to sell are
curious ones. Soon after he acquired the paper, he appoint-
ed J. L. Garvin, a close friend, to the editorship. Both
men were vigorous personalities with decided opinleons of
thelr own. It was not long before they disagreed on policy
and nelther one would pive way to the other. Northsliffe
saw the hopelessneas of attempting to contreol Garvin and,
in opder to preserve thelr friendship, told the latter that
if he could find a purchaser for the paper who was willing
to give him (Garvin) a free hand he would agree to sell.
Garvin found the Astors.

THFLUENCE

"The Observer" and "The Sunday Times" are the only
national 3unday papers with a "elass" girculation and there-
fore have conslderable influence. "The Observer" was at
one time alone In the Sunday fleld and unrivalled in
preatige. It was established not long after the French

Hevolution in 1791, and was ultra-conservative in its lay-

out anc presentation. It reported the Battle of Trafalgar




- 49 =

in 1805 without headlines and & year later ran
Wellington's despatch on the Battle of Waterloo as if
it were the heading ol a Parliamentary Blue Book. It
maintained its somber aspect until the late Lord Astor
bought 1t from Lord Northeliffe in 1909. Under the
aedltorahip of j. L. Garvin, one of the outstanding
figures in English Journalism, lts tone waa greatly
enlivened and 1t became one of the nmost discussed and
quoted papers in London., It was famous not only for
its editorials and artlecles on foreign affalrs but for
its literary reviews, and 1ts muaieal and theatrical
notes. Although its eirculation has decreased in the
last few yeara, 1t still has an influential and well-
informed audience.

PRE-WAR POLICY

"The Observer" iz a conservetive paper which ususlly
supporta the Qonservative or National Government of the
day. Due to the original agreement between the Astors
and Garvin, the latter was allowed to direct the poliey
until the last wvear or sc when differences of opinion
becams so acute he was forced to resign the edltorshlp.
Garvin was a prolifiec writer on international affairs and
a man of wide interests and lknowledge. 1In his apare time
he esdited the 1929 esdition of the Encyclopaedia Britannlcal
His opinions on forelgn affeirs were always pronounced,
and he reserved for himsell the privilege of writing a
weekly article in which he expounded them; often these
articles were so long they took up nearly the whole
editorial papge.

His views colincided with those of his proprietorts
wife, Lady Astor. Although he backed the Conservative

Party In the 1935 general slectlon on an lssues upholding




T

the League of lations, two years later he wus a
Chamberlaln supporter favoring non-interventlon ln
the Spanish Civil War; promoting the appeasement of
Itely end Germany's claims to the rlght of a fros
hend in Central Eurcpe.

However, all this changed when the Germens broke
their word six monthas after the Munlch Apreement and
cecupled Frague. He turned biltterly agalnat appease=-
ment and became one of Churchill's most belligerent
supportera., Here he ran into trouble with his
propristors. Lady Astor stubbornly maintained her
enmity to Churchill, which was based on a personal

feud of long standing, and accentuated by the .fact

that he had been more often rlght then not, and continued
to right sgainst the latter's incluslon in the
Chamberlain cabinet.

Garvin began to have sharp encouters with his
proprietors, He was a forceful enough peraonellity,
howaver, to keep his flags flying end continued to
urge thet Churchill's abilitles be made use of; this
advice was not sccepted untll war broke out and he was
at last taken lnto the govarnment as Firat Lord of the
Admiralty.

The Astor antipathy econtinued even when Churchill
became Prime Minister, In the spring of this year Garvin
wrote an article counter to the Astor's wishes, upholding
Baaverbrook as Minister of Production and defanding
Churchill's dual role of Prime Minlster and Minister for
Dafenses. The Astors were so indignant that they demanded

his pesignation. He im now writing for the "Sunday Expresas".

PRESENT/




= Bl =

PRESENT AND FUTUHE POLICY.

"The Observer" 1s now edited by Iver Brown, the music
and theater critie, but I policy is run by the Astors.

It professes to support the Government but 1s
decldedly anti-Churchill, Tt attocks the latter for holding
the dual role of Prime Minieter and Minlster of Defense.

I another man showed signs of galning the public confidence
thers 1s 11lttle doubt but what the paper would back him
against Churchlll,

Tt i1s 1likely that after the war "phe Obssrver'wlll
be run by the Astors' sscond son, Captain David Astor who
alreandy 1s interesting himsell in the direction of the paper.
If this is the case and the latter 1s allowed to control
the policy wilthout family interference, 1t may show as marked
a change as that of "The Timea"., Captain Astor is 33 years
old and 18 a clocae friend of Michael Poot, the Left Wing,
2g-year-old editor of Bsaverbrock's "Evening Standard".

Although his views are nob yet solidified, ha 1z more
sympathetic to tha Laft tham the Ripht; 1f he contlnues on his
prasent line "The Obasrver" may one day favor stats control
af industry and & system of planned sconomy. In any case, 1t will
smphasize the need for improvements 1n housing, educatlion
and recrational faclilitles for the working classes, It will,
in fact, support a "Naw Deal".

On Foreign affairs 1t will approve full cooperation
between the United Natlons, dominated by Anglo-Americen ideas,
This, of course, will meet withthe elder Astora' approval,
tut close relatlons with Aussia may be n matter of controversy

batween the two.



= 52 -

THE MANCHESTER GUARDIAN

This report would not be complete without a few words
about the Liberal paper, "The Manchester Guardian". Al-
though it has a small circulaticn of only forty thousand
and, published in Manchester belongs, strictly speaking,
in the provinclial category, i1ts high prestige has lent 1t
a national influence.

It was [irst founded in 1821 as a weekly organ, being
transformed inte a daily paper some thirty years later
when 1t became recognized as the chiefl exponent of Liberallsm
cutside of London. During the greater part of this perloed
it was edited by the diatinguished scholar, C. P. Scott, and
galned a world-wide reputation for peneral excellence.

Today it 1s not a money-making propositlion. Owned by
Mr. John Scott, whose family have contreolled 1t for many
years, 1t 1s supported Cinenclally by its asscciate evening
paper, "The Evening News" which sells over a hundred and
sixty thousand coples dally. It has maintained an un-
surpassed literary standard, however, and the high quallty
of 1ts correapondents and the excellence of its forelgn
news is rivalled only by "The Timesa". Although it has a
limited audlience it i1s a select one and the paper's editorlal
opinions are carefully noted by the London press.

Its pre-war pollicy, like that of the liberal "News
Chronicle"™, was anti-fascist and pro-collective securlity.

It failed, however, to emphasize the necessity for re-
armament, assuming (agaln like the "Chronicle") that the

enemy could be routed with threats.



-53-

Its present policy backs the Government. ItUs post=-
war policy will be Left in its pressure for social refornm.
How far it will go in support of a state-controlled planned
economy depends upon how the Liberal Party eventually

defines 1tself.



CONCLUSIUNS ,

Conclusions which may be drawn from analyzing the
London, or national, press with its elght morning and ten
assoclate papars, and the remaining three independent
Sunday papers, are s follows:

First, the majority support Mr.Churechill, Out of
the twenty-one papers only five are opposed to him, and
these not openly. They are: "The Times," "The Observer',
and "The Def 1y Mail" and i1ts assoclates "The Evening News"
and "The Sunday Dispatch".

Second, Isolationism is permanently dead. All papers
wlll favor a United Nations world plan.

Third, Internal poliey indicates a definite awing to
the Left. "The Times", once the bulwark of Conservatiam,
has moved toward planned sconomy. "The Expreas" Elves
indiecation of following in the latter's footsteps, and 1f Captein
Astor 1= glven full control of "The Observer" he, too, may
follow sult. The Liberal "News Chronicle" and the radical
"Daily Mirror" have always been Left Wing sympathizers,
while "The Daily Hersld" and "Reynolds News" are straight
Labor papers. This means that out of ninsteen pelitically
minded pepers ("The People” and "The News of the Horld"
are non-political) only eight are clinging firmly to the
Conservative camp. They are: "The Daily Telegraph"
(Camrose); "The Sketch", "Chroniele", "Graphic", "Sunday
Timea" (Kemsley); "The Daily Mail", "Evening News" and
"Sunday Dispetch" (Rothermere).

If the press is influential in the post-war world,
These facts indicate thet Orent Briwin will undergo many

interesting and revolutionary changes,



. 55 w

CTION 2: THE BRITISH FROVING 8

The Britlsh "provinoiml press” is a term applied to all
general morning, evening and Sunday newspapers published
outside London. In England, Scotland, Wales, and Northern
Ireland there are one hundred and six newspapers which have a
total combined circulation of over nine and a half millions,
about one third of the combined circulation of the London preas.

Before assessing the influence ol these papers, it must
be emphasized that little parallel can be drawn between the
provincial papers of Britain and imerica. The reason for this
lies chiefly in the fact that British provineial papers are
largely overshadowed by the great London dailles which, dus to
the small mrea composing the British Isles, circulate nationally.

In America this situation does not exist. Vast dlatances
prevent any one daily paper from becoming & national organ.
Even if these distances were overcome, however, it ls doubtful
whether New York papers would interest people in San Franclsoco,
or Chicago papers those in Boston. Varying conditlons, pro-
blems, and climates, as well as the multitude of important
commercial metropolises, have made American cities more or
less independent communities; in peace time no one center can
be sald to dominate the interesta of the country as a whole.

Hare it is different. London is not only the capital city
with an ascendency as & political and international hub but a
great commercial and financiasl focal point as well. This fact,
coupled again with the relatively gmall area oomposalng the
British Iales, has given London papers and London news a unl-

versal appeal for people in all parts of the country.

The provinocial/



- 56 -

The provincial press, therefore, has carved out a role
of ite own. Rather than compete with the wealthy and highly
controversial London dailies, it has chosen not to attempt a
thorough coverage of national events but to concentrate lor
the most part on sporting, agricultural, and financial
features, local news and advertislng. This has proved a pro-
fitable market for no matter how satisfying the London papers
may be for news of world events, a local paper is always in-
dispensable Tor announcements of births, marriages, ericket
matohes, oinema programs, and monthly sales at the local
grocers.

Thera are, of courses, axceptions to the general non=-
political character of the London press. Lord Kemsley runs a
political policy in his large provincial string. The most out-
standing provinciaml political papers are, howavaer, 8ix morning
papers, all of which, exoept for the '"GClasgow Dally Herald®',
are independently owned. They are: The 'Manchester Guardian®,
the 'Yorkshire Postl, the 'Birmingham Post', the 'Glasgow Daily
Herald', 'The Scotsman', and the 'Liverpool Daily Foat'.

Although these papers have great prestige, none of them
maintains its own foreign service, with the exception of the
tManchester Guardian', which has a few "special correspondents"
who contribute articles: neither do they circulate to any great
pxtent outside their own community. Although the 'Manchester
guardian' has & national reputation, and for that reason has
been included in Section 1 of this review, it is estimated that
out of & ciroulation of 40,000, less than 2,000 coples a day

are circulated in London.
Wone/



- 57 =

None of the provincial evening papers are political with
the exception of the '"Belfest Evening Telegraph', which is

dealt with later on. The fact that the evening papers are far
more numerous and have larger circulations than the morning
papers 1s chiefly dus %o the fact that the London evening papers
cannot olrculate nationally because of the time element involved.
Qut of the 106 provinclal papers 7 are Sunday papers, 29 moraning
papers, and 70 evenlng papers.

The cwnership nriﬁt tH”;:paru falls into two groups:

{a) those controlled by combines and (b) those controlled by
private individuals or companies. There are nine combines, and
the great bulk of the provincial press falls under them; they
control sizty-one of the 106 papers, with a total circulation
of 7,487,000 cut of the grand total of 9,095,000. Out of the
nine combines mll except two are controlled by London companies
and directors: the exceptlions are D.C,Thomscn & Co. and Gecrge
Outram & Co., both Scottish firma.

On the following page a list of the provincisl newspapers
is given under the heudings "GROUF OWNERSHIFPS" and "INDEFENDENT
OWMERSHIFS" in order that the reader mey gain a quick estimate
of control and oirculation. It is well worth noting that the
combined eireulation of Lord Kemsley's papers totals 4,707,000,

over half the ciroulation of the grand total.



58.
THE PROYINCIAL PRESSH

GROUP OWNERSHIP

ALLIED NEWSPAPERS Total Ciroulation
6 morning papers 1,081,000
7 evening N 877,000
L Sunday " 2,935,000
WESTMINSTER GROUP
I, morning papers 185,000
9 evening " 435,000
1 Sunday papar 150,000
NORTHCLIFFE GROUF
10 evening papers 385,000
FROVINCIAL PAFERS
L, evening papers 310,000

SOUTHERY NEWSFAFERS LTD.

3 evening papers 122,000
HARMSWORTH GROUFP

1 morning paper L6,000

31 evenlng papers B, 000
STOREY GROUFP

3 evening papers 118,000
D.C. EDHB{I'H & CO., LTD.

1 morning paper 70,000

1 evening " 55,000

1 Sunday . 250,000
GEORGE OUTRAM & CO.

2 morning papers 184,000

1 evening paper 200,000

Total eiroulation: 7,487,000

-

INDEPENDENT OWNERSHIPS

15 independent morning papers 516,000
29 independent evening papera 1,042,000
1 independent Sunday paper 50,000
Total ciroulation: 1,608,000

Group total: 7,487,000

Independent total: 1,608,000

—_—

Grand total: 9,095,000

-



= 50 =
o ALLIED ATER (Controlled by Lord Kemsley; see page LOD)

NEWSE .
Aberdesn
Press & Journal
Evening Express

Cardiff

Weatern Mall
South Wales Echo
Glasgow

Daily Hecord
Evening News

Sunday Mall

Manchester

Daily Diapatch
Evening Chronicle

Sunday Chronicle &
Referea
Empire News (Sunday)

Middlesbrough

Eastern Gazette
Hewcastle

Hewcastle Journal &
Worth Mail
Evening Chronicla

Sunday Sun
Sheffield
Telegraph &

Indepandent
The Star

(morning)
{evening)

(morning
(evening

({moraing)
(evening)

{morning)
(evening)

(evening)

(morning)
(avening)

(morning)
(evening)

Circulation

40,000
60,000

120,000
180,000

275,000
100,000
340,000

416,000
180,000

575,000
1,500,000

60,000

130,000
170,000
120,000

100,000
127,000

The political editorials printed each day in all of these

papers are written in London at the direction of Lord Kemsley.

The editors have no authority of their own aside from handling

news and events of & local nature.

The most important feature of the group is the fact that it

holds & monopoly in three cities - Cardiff, Newcastle, and

Shaffield. With the rfield clear of rival newspapers Kemsley's

political/



- D =

political views naturally predominate.

Kemsley's most important provincial deily paper &nd the
one which he himself is most interested in with & view of
publishing it ln London cne day, 1s the '"Uanchester Daily
Dispatoh' which has a circulation of 400,000, He is attempting
to build it into a prestige paper along the lines of the
'Manchester Guardian' and the 'Yorkshire Fost'.

Although Kemsley owns no "class papers"”, his readers belng
drawn mainly from the middle and lower-middle classes, his
enterprises are all highly succaessful financial ventures. With
the number of papers and the enormous circulations he controls,
he ranks as one of the most powerful newspaper proprietors in
the world, His provincial group is more politically minded
than any other provineiaml chain in Britaln, he himself beling
keenly interested in influencing events of natlonal importance.

In any efforts to launch American views in Britain the
Kemaley Fress should not be overlooked; it would not be unwlse
to contact Kemsley personally in securing his gooperation. For

his policy and views plemse see page LO.

= & H¥ ¥ ¥ = ¥ ¥ ¥



- 61 =

THE WESTMINSTER GROUE.

Birmingham Ciroulation

Birminghan Gazette (morning) 70,000

Evening Dispatch (evening) 120,000

Sunday Meroury 150,000
Nottingham

Mottingham Journal (morning 35,000

Notta. Evening News (evening 100,000
Darlington

Northern Echo (morning) 50,000

Northern Evening

Dispatch (evening) 20,000

gaﬂf ord

Yorkshire Observer {morning) 30,000

Evening Telegraph &

Argus {evening) 50,000

oxford

Mall {evening) 30,000
swindon

Evening Advertlser (evealng) 20,000
Shields

Dally Gazette (evening) 25,000

Evening News (evening] Lo ,000
Barrow

Horth Western Evening
Mail {evaning) 30,000
The above group is the second largest string of provineial
papers in Englend. Some of the control lies with the Rowntres
family, but the bulk of shares is believed to be held by the
Cowdray Trust which was founded by the late Lord Cowdray, a one-
time oil magnate. Cowdray atarted his newspaper ventures by
acquiring the 'Westminster Gazette', & famous London liberal
mornlng pauper whloh was swallowed up somé Years B8g0 by 'The
paily/



B

Daily Mewa', whioh in turn eventually beoame amalgamated with
the 'News Chronicle'.

DR

A‘the present Directors of the Cowdray Trust are Cowdray's
daughter-in-law, Lady Cowdray, Lady Denman, and Lord Rosebery.
The man who controls and directs the papers, howaver, is the
Managing Director, & Mr. W.T. Bailey, presldent of the News-
paper Soclety.

Although the general policy of the Westminster Group is
Liberal, during the last ten years it has gradually become more
commercisl than politically-minded. &ll the papers are good
pbusiness ventures but none has ever acquired outstanding
prestige. In each eity they have taken their place as "second
best". -

The two most successful and important papers lo the group
are the 'Birmingham Gazette' and the 'Nottingham Journal'. In
both cases they are over-shadowed by the 'Birmingham Fost' and

the "Mottlpgham Guardien’.

e oa ®m ON OF B ® N



(|

- 63 =

HO CLIFFE GROUF. (Controlled by Lord Rothermere; see page 24)

Bristol
Evening World
Cheltenham

Gloucestershire Echo
Derby

Evening Telegraph
Glougester

Evening Citizen

Grimaby
Evening Telegraph

Hanley istoka-nn-TrantI

Staffordshire Sentinel

Dally Mall
Leicester

Evening Mail
Lincoln

Echo

Swansea

(evening)

levening )

(evening)

(evaning)

{evening)

(evening)

(evening)

(evening)

(evening)

South Wales Evening Post (evening)

Circulation

75,000

25,000

20,000

20,000

60,000

60,000

50,000

20,000

30,000

Lord Hothermere's provincial papers conslst only of evenlng

pepers which carry little political news.

A8 an enterprise they

are mainly commercial. When views ere occasionally expressed,

however, on lmportant national issues they are dictated from the

'Daily Mail' office in London, and usually Tollow consarvative

lines.

This group is the third largest chaln of provincial papars

in England but being non-political garries little influence. For

jnformation s to Lord Rothermere's policy please see page 2L.

® % K E X B N K & ¥



- 8k =

WORTH GROUF.

¥ th Circuletion

Western Morning News (morning) 46,000

Weatern Evening Herald

& Vlestern Evening News (evening) 46,000

Exeter

Express & Foho {evening) 25,000
Torquay

Torbay Herald & Express (evening) 13,000

The above papars are owned by Sir Harold Harmaworth who
inherited them from nis father, the late Sir Leicester Harmsworth,
a brother of Lord Northeliffe.

Sir Harold is a member of the Liberal party and keenly
interested in the political policy of his papers. He writes and
supervises many of the leaders exercising a direot coantrol over
the editorial as well as the business management.

As evening papers deal very little with national affairs,
the 'Western Morning News' is the most important of his group.

It was anti-Fascist and anti-Chamberlain before the war and is

now a staunch supporter of the Covernment.

L



- 65 =
1 FROVINCIAL FAPERS LTD.
Freston Circulation
Lancs. Dally Fost (evening) 70,000
Leeds
Yorkshire Evening News (evening) 100,000
Horthampton
Chronicle & Echo (evening) 40,000
Edioburgh
Evening News ({evening) 100,000

The Provineial Newspaper Group is owned by Provinclal
llewspapers Ltd., a company the largest sharaholders of whiech
is United Wewspapers Ltd., once publishers of Lloyd George's
aggressive Liberal paper, 'The Dally Chronicle’.

gir Herbert Grotian, K.C. (at one time a Consarvative M.P.)
is the present Chairman of both Provinelal and United. The
direction of the papers, however, is left to Mr. J.C. Akerman,
formerly manager of 'The Times'. The above papers are all
successful commercial ventures but devote practically no space

to polities.

% B B % % ¥ % 3 =



- bbb =

SOUTHERN NEWSPAFERS LTD.

Bourne th
Daily Echo

Southampton
Southern Duily Echo

Weymouth

Dorset Daily Echo &
Weymouth Dispateh

(evening)

(evening)

(evening)

Ciroulation

L2,000

60,000

20,000

These papers are owned by a local Southampton family by the

name of Perkins. A nephew of the present Chairman was a

Conservative M.P. for Strouder. The papere are all sound

business ventures and almost entirely non-political.

B % ¥ ¥ B ¥ B ¥ ¥ ¥



- A -
9 THE STOREY GROUE.
FPortemouth Circulation
Evening News & Southern
Daily Mail (evening) 62,000
The Hartlepools
Worthern Daily Mail (evening) 16,000
Sunderland
Sunderland Echo ({evening) 40,000

These papers are owned and directed by Mr. Samuel Storey,
a Conservative M.P. and formerly a chalrman of Reuters. Being
gvenlng papers they are non-political, dealing almost entirely

with looal news and eventa.

W K ®E OE N ¥ K ¥ N



T

D.C. THOMSON & CO., LTD.

den girculation
The Courier & Advertiser (morning) 70,000
The Evening Telegraph &
Poat {evaning) 55,000
Glasgow
Glasgow Sunday Post 250,000

The firm of D.C. Thomson & Co., Ltd. of Dundee, Scotland, 1s
chiefly a large perlodical rirm. It has acquired the ownership
of the above papers during the last 20 years. The director la
Mr. Thomson, a hard-working Scot with coneervative political
views. Although he controls the only morning and evening papers
in Dundee, both of which are extremely profitable business
ventures, he is more interested in the financial management than
the editorial side of his properties.

Both pepers are widely read but neither devotes much space
to national political events; in the case of a big issue, however,
Thomson would support the Conservative party. FPeople keenly
jnterested in politics usually subscribe to the '"Glasgow Herald'
or 'The Scotsman' as well as the Dundee papers.

The 'Glasgow Sunday Fost' 1s another highly successaful

property, but is also non-political.

® ®w % N ¥ ¥ ¥ ¥ F X



_bg,..,

GEORGE OUTRAM & CO.

Glaspow Ciroulation
Glasgow Herald (morning) 61,000
Bulletin & 3Joots

Fiotorial (morning) 123,000
Glasgow Evening Times (evening) 200,000

George Outram & Co. is a Glasgow firm controlled by 1ta
chairman, Mr. James Gourley, a director of the Bank of Scotland,
and its managing director, Mr. A.E., Epwing, a chairman of the
Press Association and Reuters. Both men are over 70.

All three of these papers are valuable and successful
financial properties. The 'Glasgow Herald' is one of the six
most important provineial papers in Britaln.

The 'Herald' was founded about 1870 which marked the end
of the American Revolution and the beginning of the great In-
dustrial Revolution in England. It has, therefore, been closely
linked with the growth of Glasgow from a comparatively small sea-
port to & great manufacturing and shipping center.

INFLUENCE POLICY OF THE 'HERALD'.

Gourley, a cautious Scot, directs the polioy of the '"Herald®.
He is conservative and cautious in all matters. The paper was
pro-Munich and tepid about conscription. At the present time 1t
fully supports the Churchill government. It 1s a serious paper
with great influence among upper and upper middle-class families
but seldom tekes an aggressive or independent line. It will un-

doubtedly oppose any radical changes in the post-war era.

m OB N W N = ¥ E ¥ N



- 70 -

Besldes the papers listed under group ownership there
remain 15 morning papers, and 24 evening papers., The following
report will deal with the morning papers and thelr assoclates;
the 24 evening papers will merely be listed at the snd as all
of them are non-political in character.

From the point of view of prestige and influence the most
important provincial papers in Britain are: The 'Manchester
Guardian', the 'Yorkshire Post', the 'Birmingham Foat®, the
'Glasgow Herald', 'The Scotsman' and the 'Liverpool Daily Fost',

With the exception of the 'Glasgow Herald' whichhas been
listed under George Outram & Co. on page 69, none of these
papers is owned by combines, but Swey are private properties
independently controlled. The 'Manchester Guardian', the most
influential of all, has been listed under the national papers
on page 52. The following, therefore, will include only the
'"Yorkshire Post', the 'Birmingham Post', "The Scotsman' and the
'Liverpocl Daily Post'. The remaining 10 morning papers with
thelr assoclate evening papers will then be listed alphabetically
according to locality. The one independent provincial Sunday
paper, the Flymouth 'Western Independent' is owned and controlled

by Lord Astor. For his views and policy see page LB of Section 1.



= Tl -

THE YORKSHIRE P08 Cireoulation: 102,000
Assoclate paper: THE YORKSHIRE EVENING
POST " 43,000

OWNERSHIF.

The 'Yorkshire Poat' and ite assoclate paper, the 'Yorkshire
Evening Fost', are ocwned by the 72 year old Mon. Rupert Beckett,
chairman of the Westminster Bank and uncle of Mrs. Anthony Rden.

The 'Yorkshire Post' has a long historical tradition, having
sprung from the 'Leeds Intelligencer' which was eatablished in
1754. In 1866 the name of the paper was altered to the 'Yorkshire
Fost and Leeds Intelligencer', 20 years later the latter belng
dropped altogether. Only three years ago, in 1939, the "Fost'
achieved a great victory by amalgamating its most formidable
rival, the 'Leeds Mercury'. Mr. Rupert Beckett inherited his
control of the paper from his father, the Beckett family having
been prominently assoclated with the present Company since its
inauguration.

INFLUENCE AND POLICY.

The 'Yorkshire Fost' stands second only to the 'Manchester
Guardian' as the most influential of all the provinciml papers.
It is a "class" paper and highly political.

It was the only provineclal paper in the country, aside from
the "Manchester Guardian', which attacked Munich and the Chamber-
lain Government. Many of its leaders were reprinted in London
papers and debated in the House of Commons.

This wigorous and independent line was not due, as most
people suppose, to Rupert Beckett's conneotion with the Anthony
Edens, but to the editor, Mr. Arthur Mann. DBeckett's interests
wera confined to the buainess management and Mann was allowed to

direct the political policy. He did his Jjob fearlessly; among
other/



Al [ B

other things the 'Yorkshire Post' was the first paper to "break"
the story of Edward the VIII's threatened abdication. Mann's
attack against Munich was so strong that the elderly Mr. Beckett
grew frightened and tried to persuasde the former to adopt a4 more
compromising tone. Mann's answer was his resignation. He was
puccesded by Mr. W.L. Andrews, formerly editor of the 'Leeds
Mercury'.

The policy of the 'Yorkshire FPost' ls conservative and, as
has been shown, is more than capable of an independent line. It

is now & whole-hearted supporter of the Churchill government.

¥ ®E X N OB K B B N &



- 73 -

THE BIRMINGHAL FOST Circulation: L& ,000
Associate paper: THE BIRMINOHAM MAIL o 160,000
OWNERSHIF.

Sir Charles Hyde Bt. is the sole proprietor of the
'"Birmingham Fost'. He lives in Birmingham snd is a nephew of
the late lMr. John Feeney, & son of the original founder.

In the middle of the last century the first Mr. Feenaey went
into partnership with a man called John Jaffray who for some
years had printed a paper galled the 'Birmingham Journal'.

After several enterprises they launched the 'Birmingham Post' in
1857. It started with a circulation of about 4,000 coples and

in 12 months hed reasched the 10,000 merk. ¥rom then on it was
firmly established, the circulation inereasing through the Years;
no other paper in the Midlands has been able to rival its prestige
and standing.

INFLUENCE AND POLICY.

The 'Birmingham Fost' is a paper read by upper and middle
class families, and has a wide influence in the Midlanda. Its
policy is directed by Sir Charles Hyde and supports the Con-
servative party. In the years before the war it was pro-
Ghamberlain and pro-iuniech; it now supports Churchill's govern-
ment. Sir Charles Hyde is not a clever man, reputed on the whole
to prefer horse-racing to newspapers. As he has never taken an
{ndependent line, it is safe to assume that alter the war he will
continue to back the Conservative party in whatever stand the

latter seems it to adopt.

® O M N B N B F ¥ E



{

ST Tt
THE SCOTSMAM. Circulation: 50,000
Assoclate paper: EVENING DISPATCH " 90,000

WNERSHIF.

"The Scotsman' is owned by a private company, the chief
directors and shareholders of which are Sir Edmund Finlay Bt.,
Pater Finlay, and George Law. The peper was first founded in
1817 by members of the Finlay and Law families, and at that tlme
was & 100% family concern. From a fipanecial point of view it
nas gone downhill a good deal in the last 20 years and now,
although still held by the family, is & limited liability concera
with & capital of £300,000.

Sir Tdmund Finlay holds the great bulk of the shares but
dus to his tendency toward aleohol and the fact that his brother,
Pater, is tubercular, the mansgement of the buslness 1s left
almost entirely to 70 year old George Law. After Law's death 1t
is doubtful whether the paper will remain in the Finlay famlly;
already such proprietors as Lord Rothermere and Lord Kemsaley are
putting out feelers with a wiew to purchasing 1t.

INFLUENCE AND POLICY.

The prestige of the paper is greater than any paper printed
in Scotland, and is ranked as one of the six leading provineial
papers in Britain. A great deal of space is devoted to natlonal
politics, and a high llterary standard in special artleles and
festures has always been meintained. Although Law has the last
word ms to polioy much is left to the judgment of its edltor,
Mr. Watars. Its view is staunchly gonservative, It supported
Munieh and the Chamberlain Goverameut and 1s now firmly behind

churehill. It is not a paper rencwned for taking en independent

line.

B R OB K N R ¥ ¥ ¥ N



4

=75 =
THE LIVERPOOL DAILY POST Circulatiocn: LB,000
Asasociate papers: EVENING EXFRESS " 71,000
LIVERPOOL ECHO " 200,000

OWNERSHIF.

These papers are controlled by a private company, the chief
director of which is Mr. Allan Jeans of Llverpool.

The 'Daily Post' was inaugurated in the middle of the 1l9th
cantury by half a dozen leading Liberals of Liverpool. The
present Board of Directors still represeat the original families.
INFLUENCE AND POLICY.

The 'Dally Post' is a class paper with wide influence and
prestige. It carries a good deel of political news and usually
supports the Conservative government of the day. However it ls
not wedded to any party line and in the pre-war days was
vigorously anti-Fascist, although it did not go so far as to call
for Chamberlain's resignation. The 'Liverpcol Echo' 1s one of the
beat known evening papers in the country but carries little

politlcal news.

¥ E 3 B R E ¥ B N B



- 7o

BELFAST.
The five papers listed below, printed in Belfast, are the

only general newspapers published in the North of Ireland. They
are in a forceful and unique position due to the fact that the
London or national papers arrive late and the inhabltants there-
fore are more dependent on the "local"™ prese for their views than
pecple in any other part of the British Isles. Four of the flve
papers are Unionist snd pro-British; the fifth is MNantiocnalist

and pro-De Valera.

BEELFAST NEVWS-IETTER. Ciroulation: 40,000

The 'Belfast lews-Letter' was founded two hundred and five
years ago, and has had a single family of proprietora, the
Hendarson famlly, for 145 yearas.

Its present managing director and owner is James Henderson,
who was President bf the Newspaper Socliety and is a director of
the Press Assoclation and Reuters.

The paper has a "class circulestion, is conservative ln pollcy
and pro-British. Although it does not maintain its own ataff of
foreign correspondents, relying on other established services,
it devotes a good deal of space to parliamentary reports. It
has a good deal of influence as & prestige paper, and has & long
reputation for thoroughness and accuracy. It supports the Con-

servative government of the day and rerely asdopts an independent

line.

NORTHERN WHIG AND BELFAST FOST. Ciroulation: 37,000
This paper is controlled by a private company and is the

"Mews=Letter's' chief rival. It was firat established in 1B2L by

Francls Finlay of County Down, who, in his own words, bellieved
that/



!

= 77 =

that "the North of Ireland should have a free end unpurchasable
press, a press that no man should ever call servant, and that
would acknowledge no master but the law."

During the Gladstonian era the paper was profoundly Liberal.
Today with Liberaliam difficult to define it fits more accurately
into the Conservative category. Like its rival paper, it 1s
Unlonist, pro-British, and usually gives 1ts support to the Con-
servative government of the day. It devotes less space to

politics, however, than the "News-Letter'.

IRISH DAILY TELBGRAFH Circulation: 9,000
Assoclate paper: HELFAST TELEGRAPH " 77,000

This is a unique case where the morning paper has far leas
prestige and influence than its svening associate. The 'Irish
Dailly Telegraph' is a small non-political paper, but the 'Belfast
Telegraph', known from one end of Northern Ireland to the other
as the 'Telse', is one of the most popular evening papers in the
country.

It is published by Messrs. W. & G. Balrd Limited. This firm
was founded in the last century by Mr. William 5. and ilr. Ceorge
Baird, commercial printers. The present penaging director ls
Me jor Willlam Baird, D.L., & son of the eldest co-founder.

Folitically, these papers are undeviatingly Unionist with
their policy firmly loyal to the EKing and thelr British
gconnections. The 'Belfast Telegraph' has adopted a far more
vigorous and independent line than any of its rivals. In the
pre-war years it warned the Aritish Government repeatedly that
one of the gravest risks of endowing the slster l1sle with an
all-Treland Parliament was that in the event of a world war the

retention of Morthern Irsland as a bridgehead for Britaln was a
: vital/



- ng

vital consideration.

The 'Eelfast Telesraph' hes bean whole=heartedly pro-
Churchill. Early in the war it orgenized a Spitfire fund, and
in o few weeks time ralsed nearly £100,000 from its readers to

provide almost a score of fighters for the Royal Alr Force.

IRISH NEWS JAND BELFAST NORTHERN NEWS. Circulation: 29,000
This paper is the only daily Nationalist newspaper published
in Ulster. It was founded sbout the middle of the last century by
two brothers, Hobert and Daniel Read. It has gone through various
ownerships, end is now controlled by three directors: Dr. Daniel
MoSparren, Mr. Michael McHugh, and Mr. Jemes Fitzpatrick.
This paper has an entirely Cathollec cireculation and calls
for & Nationalist Ireland united under De Valera's leadership.
It support De Valera's views on the war, and upholds Eire's wish
to remein neutral. It may be depended upon to follow the Dublin

"party line".

MO O K O ® O K W OB &

ERIGHTON .
SUSSEX DAILY NEWS Ciroulation: 12,000
Associate paper: EVENING ARGUS " 32,000

The 'Sussex Daily News' was established in 1868 by a local
family named Infield; its evening assoclate was founded eleven
vears later. Foth papers are still controlled by the original
femily, the present chairman being Mr. E. Infleld Willis.

These papers are conservative in poliey, but aside from
the "London Letter", a feature printed in the morning peper,
summarizing political events from the capital, little space l1s
devoted to national issues. The 'Dally News' concentrates for
the most part on local news, and runs a good many Teatura
articles on art and literature. It has established & local

prestige/



=79 =

prestipe of its own, strongly supports the Churchill government,
and is proud of the distinction of belng the nearesat dally paper
to the enemy's front lines in the west. After the war it will

undoubtedly continue to support the Conservative government.

E OB @ B & =M OE 8 ¥ &

BRISTOL.
WESTERN DAILY MATL AND BRISTOL MIRROR. Circulatien: 15,000
Although the eirculation of this paper is small, it has
conslderable prestige in its own community. It was the firat
@stablished daily paper in the West of England, being founded in
1858, with Mr. Walter Reid as the firat editor. Reld's son is
now the chief owner, with Mr. A.A. Allan as the present managing
director.
The paper concentrates more on local events than national
onea. Politically, it claims to be free from any party or oreed,
with its columns open to all fmctions. Non-political as it is,

it is a loyal support of Churchill.

ok E O® N O ¥ O ¥ X

IFSWICH.
EAST ANGLIAM DAILY TIMES. Circulation: 20,000

Assoociate paper: EVENING STAR AND DAILY
HERALD H 25,000

The 'Daily Times' and its evenlng assoclate circulate in the
oounties of Suffolk, Essex, Worfolk, Cambridgeshire, and Hert-
fordshire. They are the leadlng dally and evening papers of East
Anglia, and are both non-politlcal. Thay are "popular™ papers,
concentrating chiefly on local, sport, financial and agriocultural

news. TFinancially they are highly guccessful properties but have

little prestige.

® W OB N R N B ¥ B &



$

- 80 -

LEAMINGTON SPA.

LEAMINGTON SPA MORNING MNEWS. Circulation: 3,000
This tiny paper is non-political. It was founded in 1896 by

the late Mr. Sydney Churches, a local inhabitant of Leamwington
Spa, who acted as aditor until his death in 1937. It is now
mainly directed by Churches' widow and his eldest son, the present
editor. It is read in the Leamington and Warwick districts for

local news and events.

® ¥ X F N ¥ B N N N

WORWICH.
EASTERT DAILY PRESS. Ciroulation: 30,000
Assoclate paper: TASTERN EVENING NEWS " 40,000

The Eastern Daily Fress was founded in 1870. The names of
Colman, Tillett, and Copeman, which appeared on the first
committes, are all represented on the board of dimctors today.

It is the only morning daily paper printed in Norfolk. Both this
paper and its evening associate carry all the latest news, and
politically support a liberal policy. On national issues, however,
they rarely take an indepsndent line, prefering to follow the

leadership of the national gpovernment of the day.

* X B R X E B OB B ¥

NOTTINGHAM.
NOTTINGHAM GUARDIAN. Circulation: 25,000
Associate paper: NOTTINGHAM EVENING POST » 80,000

The 'Nottingham Guardian' 1s the leading paper of Nottingham,
It was founded in the middle of the last eantury by a printer
named Thomas Forman. It has remained in the sams family for four
generations, its present proprietor being T. Bailey Forman.
It has/



&~
§

v
P
It has a large and influential circulation, and although

politically conservative, does not rall to take an independent

line when it disagrees with party poliey. It attacked the

Government on unilateral disarmement and its Indla polioy.
Although it does not enjoy the same prestige as such a paper as

the 'Yorkshire Post', it ls ipfluential and widely read. The
"Nottingham Evening Fost' is a valuable property but gives little
space to natlonal issues,

® B ® K ¥ & ® ¥ ¥



5

REMAINING PROVINOI
[AIl of these papers are non-polltlcal)

AL EVENING

B2.
PAPERS.

BARROW-IN-FURNESS
orth Western Dally Mail

BLA b

orthern Dally Telegraph

BLACKPOOL
eat Lancashire Evening
GCazette

BOLTON
Bolton Evening MNews

EURTQH;%H-!EE%?
rton ¥ Mail
CAMERIDGE

ambridge Daily MNews

CARLISLE
umberland Evening News

HALIFAX
Halifex Daily Courier &
Guardian
HASTINGS & ST. LEONARDS
Evening Argus

HUDDERSFIELD

Huddersfield Daily Examiner

KETTERING
Torthamptonshire Evening
Talegraph

LEICESTER
eicester Mercury

Lugg%
da. & Herts. Pictorial
& Evening Telegraph

NEWFORT
South Wales Daily Argus

NUHEA%EE
end Daily Tribune

OLDHAM
Uldham Evening Chronicle

Ownership
Local family

Ritzema family

Local company
Tillotson family
Local cocmpany

Control owned by

Kelly's Directories

Ltd.

Local family

Local company

Local family

Woodhead Temily

Local cocmpany

Local company

Home Countles
Newspapers Ltd.
(Local company)

Local family

Leamlngton Spa
Courier Ltd.

Local company

Est.
Ciroulaticon
30,000

70,000

30,000
23,000

20,000

17,000

13,000

27,000

15,000

25,000

25,000

85,000

11,000

40,000

18,000

35,000

PAISLEY/



e

-y

FPAISLE
?ngslny Daily Express

FENZANCE
Evening Tidings

SCARBOROUGH
garborough Evening News
& Daily Foat

STOCKEFORT
Cheshire Daily Echo

WOLVERHAMPTON
Eipraﬂﬂ & Star

WORCESTER
vaning MNews and Times

YORK
Yorkshire Evaning Tress

=8 =

Looal coupany

Local company

Local company

Local ecompany

Graham family

Local company

Local

¥ ¥ ¥ 2 ¥ ¥ X F X ¥

H

¥ ¥ % ¥ & R » ¥ ¥ ¥

20,000

5,000

15,000

15,000

116,000

25,000

43,000



	0001
	0002
	0003
	0004
	0005
	0006
	0007
	0008
	0009
	0010
	0011
	0012
	0013
	0014
	0015
	0016
	0017
	0018
	0019
	0020
	0021
	0022
	0023
	0024
	0025
	0026
	0027
	0028
	0029
	0030
	0031
	0032
	0033
	0034
	0035
	0036
	0037
	0038
	0039
	0040
	0041
	0042
	0043
	0044
	0045
	0046
	0047
	0048
	0049
	0050
	0051
	0052
	0053
	0054
	0055
	0056
	0057
	0058
	0059
	0060
	0061
	0062
	0063
	0064
	0065
	0066
	0067
	0068
	0069
	0070
	0071
	0072
	0073
	0074
	0075
	0076
	0077
	0078
	0079
	0080
	0081
	0082
	0083
	0084
	0085
	0086
	0087
	0088
	0089
	0090

